Вчені знайшли наднову рідкісного типу

Вчені дослідили наднову SN 2022ann, яка належить до рідкісного типу Icn. Це тільки п’ятий подібний об’єкт, відомий людям. Дослідження показують, що перед вибухом спалах «надув» її оболонку.

Наднова SN 2022ann перед вибухом могла втратити зовнішню оболонку
Зоря, що породила SN 2022ann, втратила зовнішню оболонку. Джерело: рhys.org

Наднова рідкісного типу

Вчені різних країн дослідили у видимому та інфрачервоному спектрі наднову SN 2022ann. Вона розташована у галактиці SDSS J101729.72-022535, віддаленій від нас на 710 млн світлових років. Цікавою її робить те, що вона належить до рідкісного типу Icn.

Наднові — це гігантські вибухи, які виникають з достатньо великої кількості причин. Зазвичай їх поділяють на два основних типи. Тип I не має у спектрі яскравих ліній водню, а в типу II вони є. Icn — це різновид першого варіанту, у якого немає не тільки ознак водню, а й гелію, але при цьому присутні лінії кисню та вуглецю.

За уявленнями вчених, наднові типу Icn утворюються внаслідок гравітаційного колапсу зір, які перед цим втрачають свої зовнішні оболонки. SN 2022ann тільки п’ятий випадок спостереження цього явища.

Що показали дослідження?

Дослідження показало, що в спектрі SN 2022ann присутні сильні лінії кисню та вуглецю, котрі нагадують масивну перемінну зорю Р Лебедя. Остання відома тим, що на ній відбуваються спалахи, що на століття збільшують її світність у сотні разів.

Наднова SN 2022ann демонструє невисоку світність, яка лишалася постійною достатньо тривалий час після спалаху. Вчені підрахували, що під час вибуху ця зоря викинула у простір кількість речовини, що дорівнює 1,73 маси Сонця.

Дослідження показують, що безпосередньо перед спалахом оболонка зорі була «надута» потужним внутрішнім спалахом, подібно до того, як це відбувається із Р Лебедя, і саме цим пояснюються її дивовижні особливості.

Крім того, дослідники підозрюють, що у цій ситуації свою роль відіграв супутник зорі, якого ми не бачимо, але він мав там бути. Судячи з того, наскільки винятковими є наднові типу Icn, такий збіг обставин трапляється дуже рідко.