Вчені відкрили у ранньому Всесвіті чорну діру нового типу

Вчені знайшли у ранньому Всесвіті галактику COS-87259. В її центрі розташована чорна діра, яка стрімко росте, але цей процес прихований від нас хмарами пилу. Темпи зореутворення в цій зоряній системі у 1000 разів вищі, ніж у Чумацького Шляху.

Галактика, вкрита пилом
Галактика, вкрита пилом. Джерело: NASA

Чорна діра у ранньому Всесвіті

Астрономи з університетів Техасу та Аризони відкрили у ранньому Всесвіті галактику з надмасивною чорною дірою в центрі, яка вирізняється дивовижними характеристиками. Сама зоряна система містить надзвичайно велику кількість пилу. Наслідком цього є високі темпи зореутворення.

Світила у COS-87259 утворюються в 1000 разів частіше, ніж у Чумацькому Шляху. Але ще цікавішими є спостереження за надмасивною чорною дірою, що розташована в її центрі. На неї падає величезна маса газу та пилу, і чорна діра, як усі об’єкти у подібних випадках, інтенсивно випромінює енергію та викидає надлишок речовини.

Відмінність від квазарів полягає лише в тому, що струмінь, який рухається зі швидкістю, близькою до світлової, проходить прямо крізь саму галактику. А величезна маса газу та пилу затримує більшу частину випромінювання, тож COS-87259 не світить, наче маяк, крізь увесь Всесвіт.

Новий погляд на еволюцію Всесвіту

Досі подібних об’єктів у ранньому Всесвіті не спостерігалося. Нове відкриття важливе для розгадування однієї з найцікавіших загадок у космології: як надмасивні чорні діри встигли так швидко набрати масу.

Спостереження показують, що вже у перші сотні мільйонів років у Всесвіті існували надмасивні чорні діри, важчі за мільйони сонць, хоча часу на їхнє утворення не вистачало. Для пояснення цього парадоксу вчені вигадали чимало теорій, зокрема і про прямий колапс цих об’єктів із велетенських хмар газу.

Галактику COS-87259 ми теж бачимо такою, якою вона була через 750 млн років після Великого вибуху. Але велетенська купа пилу, яка падає на неї, чудово пояснює, чому ми могли неправильно оцінити темпи зростання чорних дір на початку Всесвіту.

Найцікавіше ж у цьому відкритті те, що його зробили майже одразу на ділянці неба, яка вже неодноразово використовувалася для дослідження молодого Всесвіту. Це означає, що подібні об’єкти в той час були надзвичайно поширеними, просто ми їх досі не бачимо через тьмяність.

За матеріалами Рhys.org.