Науковці створили «хмарний атлас» Марса

Німецькі науковці представили громадськості електронний «хмарний атлас» Марса. Він містить величезну кількість утворених знімків, які спостерігали в атмосфері сусідньої планети космічні апарати на його орбіті, насамперед Mars Express.

Хмари
Хмари. Джерело: phys.org

«Хмарний атлас» Марса

Усі, хто любить милуватися хмарами, тепер можуть подивитися, якими вони є на Марсі. Про це подбали фахівці Німецького авіакосмічного центру в Берліні. Минулого тижня на Європейському науковому конгресі вони представили «хмарний атлас» Червоної планети.

Атмосфера Марса дуже тонка, її густина менше, ніж у Землі. Проте в ній відбуваються ті самі процеси, що й у нас: пил підіймається у верхній шар атмосфери. Там же конденсуються кристалики криги. І за всім цим ще з 2005 року спостерігає апарат Mars Express.

Власне, основний масив зображень у новому «хмарному атласі» зроблений саме ним, точніше інструментом High Resolution Stereo Camera на його борту. Він дозволив оцінити все розмаїття явищ в атмосфері Марса.

На що схожі марсіанські хмари

Марсіанські хмари як для планети, атмосфера якої дуже маленька у порівнянні із земною енергією, справді напрочуд різноманітні. Наприклад, вони можуть утворювати своєрідні «вулиці» — рівні ряди ворсистих хмар. Спільно вони мігрують восени та влітку навколо великого нагір’я Фарсиди та над Північною западиною.

Також під дією вітрів у марсіанській атмосфері можуть утворюватися видовжені хмари, які простягаються на десять кілометрів без розриву. Також в атмосфері Червоної планети звичайним явищем є спіральні структури циклів та бур.

Марсіанська атмосфера відрізняється від земної тим, що в утвореній у ній хмарі дуже важливу роль відіграє пил. На нашій планеті дрібні тверді частинки також підіймаються на велику висоту висхідними потоками, однак у нас у формуванні хмари провідна роль належить водяній парі, яка на великій висоті перетворюється на кристалики льоду.