Вчені розв’язують загадку крижаних сходів на Марсі

Вчені з Університету Аризони пояснили походження крижаних сходів, які називаються поздовжніми еоловими грядами. Вони можуть багато розповісти про те, коли на Марсі зникла рідка вода.

Крижані сходи на Марсі
Крижані сходи на Марсі. Джерело: NASA/JPL-Caltech/UArizona

Крижані сходи на Марсі

Коли на орбіті Марса з’явилися перші апарати з камерами високої якості, у багатьох місцях на його поверхні було знайдено чимало дивних форм рельєфу, які утворили вітер, крига та пил. Зокрема, на знімках, отриманих Mars Reconnaissance Orbiter 2015 року, добре видно щось схоже на крижані сходи, які розташовані на схилі дюни.

Зображення було отримане з регіону, який називається рівниною Сонця. Він розташований на південь від велетенської долини Маринер та Лабіринту Ночі. Ці дивовижні утворення назвали поздовжніми еоловими грядами, або ж ПЕГ.

ПЕГ зустрічаються у різних місцевостях Марса і можуть мати різноманітну форму. За розміром вони зазвичай більші за піщинку, але менші за дюну, складаються з марсіанського пилу, зцементованого кригою.

Вода та еолові поздовжні гряди

Досі ніхто достеменно не знає, як утворюються ПЕГ. Вчені з Університету Аризони припустили, що це починається, коли великі частинки піску перекочуються дрібнішими під дією вітру, аж поки не зачепляться за щось. За ними «ховаються» від вітру інші. Поступово навколо них налипає дрібний пил і відбувається цементація кригою.

Вчені уважно дослідили ПЕГ на всіх зображеннях і знайшли на поверхні гряд мережу каналів, які колись зробила лава чи, можливо, інша рідина. Обидва варіанти інтригують вчених, адже вважається, що і тектонічні процеси, й рідка вода зникли з поверхні планети сотні мільйонів років тому.

Цілком можливо, що нове дослідження покаже, що час від часу впродовж останнього мільярда років клімат Марса все ж змінювався у бік сприятливішого. Якщо це станеться, то знаходження слідів життя ровером Perseverance стає значно ймовірнішим.