Вчені розкрили таємниці зорі FU Оріона

Астрономи спостерігають за молодою і загадковою зорею FU Оріона, яка з незрозумілих причин майже сто років тому спочатку збільшила свою яскравість, а потім згасла. Нещодавні дослідження допомогли роздивитися деталі цього процесу.

Зоря FU Оріона
Зоря FU Оріона. Джерело: phys.org

Таємнича зоря FU Оріона

Вчені, що працюють із масивом антен ALMA у Чилі, опублікували статтю, в якій вирішили деякі загадки зорі FU Оріона. Вона привернула увагу науковців у 1936 році, коли достатньо швидко збільшила свою яскравість у 1000 разів і впродовж наступних десятиліть повільно знижувала її.

Зорями, що спалахують, науковців не здивуєш. Однак вони зазвичай є дуже старими світилами, що доживають свої останні дні. А FU Оріона — молода, велика та гаряча.

Ситуація ускладнювалася ще й тим, що такі об’єкти, які отримали назву фуорів, надзвичайно рідкісні. За кілька десятиліть їх виявлено лише кілька штук. Тож вчені поки що дуже погано собі уявляють, як вони функціонують.

Нове дослідження

Зараз вважається доведеним, що FU Оріона — це велетенські зорі, що тільки завершують своє формування. Біля них розташовані рештки газопилових туманностей, з яких вони утворилися. Навколо цих світил формуються акреційні диски. В результаті якихось процесів матеріал із них починає активно падати на зорю, в результаті чого вона і збільшує свою яскравість.

Радіотелескоп ALMA вивчає FU Оріона з 2012 року і за цей час вчені неодноразово повідомляли проміжні результати цих досліджень. У новій публікації йдеться про те, що зараз потік речовини, яка падає на зорю, надзвичайно тонкий. Він переважно складається з чадного газу.

Інтрига полягає в тому, що теперішній потік газу не здатний привести до тих наслідків, які спостерігаються з 1936 року. Проте вчені вважають, що він є лише тінню масштабної структури, що кілька десятиліть тому впала на зорю. Проте це припущення все ще потребує уточнення.