Вчені розгадали загадку незвичного полярного сяйва 2022 року

У грудні 2022 року над усією арктичною зоною Землі простягнулася дивовижно рівна смуга полярного сяйва. Нещодавно вчені змогли пояснити, як вона виникла.

Полярне сяйво
Полярне сяйво. Джерело: www.newsweek.com

Дивовижне полярне сяйво

Міжнародна група вчених, пов’язана з різними науковими установами в Японії та США, опублікувала роботу, в якій розгадала таємницю, яка непокоїла вчених вже два роки. Йдеться про незвичайно довгу та рівну стрічку полярного сяйва, яка була зафіксована над північними регіонами Європи у грудні 2022 року.

Тоді незвичне явище в небі зафіксувала наземна камера, розташована у Норвегії. Зазвичай стрічки полярного сяйва дуже вигинаються і мають безліч зубців. А тут мова про надзвичайно рівну смугу, що розтягнулася на 4000 км через усю полярну шапку.

Протягом двох років науковці не могли пояснити, що це таке. І ось, нарешті, у журналі Science Advances з’явилася публікація з розгадкою. Вона базується на аналізі супутникових даних та наземних спостережень, виконаних у 2022 році.

Що це було?

Не всі ефекти, які породжуються зустріччю заряджених частинок, що летять від Сонця з атмосферою нашої планети, видимі неозброєним оком. Зокрема, до таких належать дощові полярні сяйва. По суті, це теж потоки іонів, що виникають у верхніх шарах атмосфери. Але вони фіксуються спеціальною апаратурою, а не людським оком.

Проте дані з супутників спостереження, зібрані під час самого явища, підтвердили, що це — саме такий різновид полярного сяйва. Цього разу воно чомусь виявилося видимим. І причини цього дослідники вже пояснили.

На їхню думку, річ в аномально низькому і рівномірному потоці заряджених частинок, що відбувся у грудні 2022 року. Тоді він складав лише до 0,5 см-3, що є абсолютним рекордом за весь час спостережень.

Також зазначається, що у вивченні полярних сяйв велику допомогу надали громадські вчені — вони, наприклад, допомогли розгадати джерело фіолетового світла, яке з’явилося над канадським небом у 2016 році.

11 вересня в Арктиці спостерігалася мінімальна кількість льоду