Вчені розгадали, як виникають марсіанські полярні сяйва

Новий тип полярних сяйв, що існує на Марсі, з’являється внаслідок взаємодії сонячного вітру з магнітними полями, що виникають у корі. Глобальної іоносфери у планети немає.

Марсіанські полярні сяйва
Марсіанське полярне сяйво

Марсіанські полярні сяйва

Фізики з Університету Айови зацікавилися полярними сяйвами, які виникають на Марсі. Червона планета практично позбавлена магнітного поля. Тому досі лишалося незрозумілим, із чим же взаємодіють частинки сонячного вітру для того, щоб ці явища могли там спостерігатися.

Відправною точкою для досліджень слугували дані місії Mars Atmosphere and Volatile EvolutionN (MAVEN), якою керує NASA. За час своєї роботи на орбіті цей апарат зафіксував не менше 200 випадків полярного сяйва. У новому дослідженні, опублікованому в Journal of Geophysical Research: Space Physics, вчені змогли пояснити, як же це явище виникає.

На думку фізиків, процес цей достатньо унікальний для Марса, хоча і має багато спільного із земними аналогами. Причиною сяйв є локальні магнітні поля, які виникають у корі планети. Дослідження доводять, що всередині таких полів частота виникнення цих явищ визначається орієнтацією магнітного поля відносно сонячного вітру. Водночас за їхніми межами світіння газів корелює з тиском світла.

Іоносфера та геологічна будова Марса

Загадка марсіанських сяйв є частиною значно більшої таємниці, яка пов’язує разом внутрішню будову та магнітне поле Червоної планети. Досі панувала думка, що Марс переважно мертвий. Немає руху розплавленої речовини всередині, отже і всі землетруси залишилися в минулому.

А якщо немає внутрішнього динамо, то і магнітне поле відсутнє, як і іоносфера. Але дослідження останнього десятиліття свідчать, що геологічні події нічого не знають про нашу впевненість у тому, що їх немає. І марсіанські полярні сяйва є, хоча й не такі глобальні, як на Землі.

Зараз вчені схиляються до єдиної думки, що насправді під корою Марса чи безпосередньо у ній якісь геологічні процеси відбуваються. І питання про те, наскільки вони насправді глобальні, дуже важливе для майбутньої колонізації планети. Адже якщо глибини нашого сусіда не зовсім мертві, то їх можна активізувати та краще захистити майбутні міста від космічного випромінювання.