Вчені розгадали нову таємницю календаря мая

Вчені нарешті зрозуміли, чому в календарі мая присутній період у 819 діб. Виявилося, що він пов’язаний із синодичними періодами обертання всіх планет, які можна спостерігати на небі неозброєним оком.

Календар майя
Календар мая. Джерело: www.sciencealert.com

Загадковий цикл завдовжки 819 діб

Антропологи Джон Ліндел та Вікторія Брікер із Тулейнського університету стверджують, що розгадали чергову загадку календаря Мая, і вона тісно пов’язана з астрономією. Ця система обрахунку часу відома широкій громадськості тим, що на неї посилаються, передрікаючи кінець світу, який ніяк не настане.

Але фахівці знають, що насправді це не одна, а кілька календарних систем, пов’язаних між собою. І найбільшою її загадкою насправді була наявність циклу завдовжки 819 діб. Зазвичай періодичність календарів прив’язана до якихось астрономічних подій, але тут вченим не вдалося зрозуміти, що ж таке можна спостерігати в небі впродовж цього періоду.

Ясності не додає і той факт, що на стінах храмів мая цей період у 819 діб повторюється чотири рази у чотирьох кольорах. Деякий час вчені гадали, що це — сторони світу. Червоний — схід, білий — північ, чорний — захід, жовтий — південь.

Лише пізніше вони зрозуміли, що насправді це положення небесного тіла у небі. Цикл із чотирьох кольорів — це сходження, стояння в зеніті, опускання за горизонт та перебування в надірі чогось, наприклад, Сонця.

Синодичні періоди

Таке трактування одразу підказало вченим, що може йтися про синодичний період небесного тіла. Так називаються проміжки часу, за які планети чи Місяць вишиковуються в одну лінію із Сонцем на небі Землі, тобто у полудень перебувають точно в зеніті.

Вчені досить легко встановили, що 819 діб — це рівно 7 синодичних періодів Меркурія, але не розуміли, чому мая обрали для відліку часу цю не найяскравішу планету Сонячної системи, навіщо домножували на сім і до чого тут чотири періоди.

Розгадати загадку в новому дослідженні вдалося, коли вчені домножили 819 діб на 20, тобто на 5 разів по 4. Виявилося, що в цьому випадку в отриманий цикл вкладаються і синодичні періоди інших планет.

Математика календаря мая

Отже, сім синодичних періодів Венери, по 570 діб кожен, відповідають п’яти циклам по 819 діб. Синодичний період Марса — 780 днів. Якщо відрахувати їх 21 раз, то виявиться, що це рівно стільки ж днів, скільки у двадцяти 819-денних циклах.

Юпітер має синодичний період, що дорівнює 399 дням. Якщо помножити на 39, то вийде така ж сума днів, як і у дев’ятнадцяти 819-денних циклів. Ну а тринадцять 378-денних синодичних періодів Сатурна — це шість 819-денних циклів.

Фактично 819-денний цикл об’єднує всі синодичні періоди видимих неозброєним оком планет. Щобільше, він тісно пов’язаний з іншими календарями мая. Наприклад, двадцять 819-денних циклів — це шістнадцять 380. А це — найменший спільний дільник 819 та 260. А останнє число — це кількість днів у церемоніальному циклі цолькін, за яким мезоамериканський народ відзначав усі свої свята.

При цьому для сільськогосподарських робіт мая використовували зовсім інший календар зі звичними нам 365 днями. А складна система з 819-денними циклами використовувалася лише у релігійних уявленнях жерців, в яких надзвичайно точні астрономічні знання поєднувались із забобонами та містикою.

За матеріалами www.sciencealert.com.