Науковці хочуть знайти докази існування аксіонних зір

Темна матерія — складова нашого Всесвіту, яку досі не вдалося виявити. Однак вчені вважають, що її частинки можуть створювати згущення — аксіонні зорі. Вони нестабільні й за певної маси можуть вибухати, виявляючи своє існування.

Аксіонні зорі можуть складатися з темної матерії
Аксіонні зорі можуть складатися з темної матерії. Джерело: www.space.com

Аксіонні зорі та темна матерія

Темна матерія складає більшу частину речовини Всесвіту. Проте вона жодним чином не взаємодіє з рештою частинок, крім гравітації, тому виявити її присутність і остаточно визначити, що вона собою являє, досі не вдалося. Однак дослідники з Королівського коледжу в Лондоні сподіваються дізнатися про неї більше.

Їхня ідея базується на припущенні, що темна матерія складається з частинок, які називаються аксіонами. Вперше ідея про їхнє існування була висунута ще у 1970-ті роки, але відтоді доказів того, що вони існують, не з’явилося, оскільки до складу жодної форми речовини, яку ми можемо вивчати безпосередньо, вони входити не можуть і атоми не формують.

Проте вони ідеально підходять на роль складових темної матерії і їхня теорія передбачає, що вони можуть злипатися й утворювати згущення. А ті, своєю чергою, здатні виростати до таких розмірів, що ми їх можемо називати зорями. Науковці вважають, що могли б знайти ознаки їхнього існування.

Сліди у мікрохвильовому фоні

Аксіонні зорі, на думку науковців, не тільки існують зараз, а й виникли значно раніше за звичайні. Адже самі частинки темної матерії з’явилися в той самий момент, що і решта речовини в ній, але часу на утворення згущень їй треба було значно менше.

Однак ці аксіонні зорі не були стабільними, й саме це дає вченим надію знайти їх сліди. Якщо темна матерія дійсно складається із вказаних частинок, то їхні згущення мають бути нестабільними. При досягненні певної маси такі «темні світила» мають вибухати, породжуючи велику кількість електромагнітного випромінювання.

Щоправда, у сучасному світі, переповненому високоенергетичними подіями, які відбуваються зі звичайними зорями та галактиками, помітити їх вкрай важко. Проте аксіонні зорі мали вибухати й у ранньому Всесвіті, наприклад, в епоху рекомбінації.

Тоді жодних звичайних світил ще не було, а новонароджені атоми породили те, що називається фоновим мікрохвильовим випромінюванням. Якщо в той час аксіонні зорі вибухали, то сліди цих явищ можна знайти у ньому. Не зрозуміло лише, який вони повинні мати вигляд. Проте науковці впевнені, що це можна дізнатися, підрахувавши, скільки зараз існує подібних об’єктів.