Вчені дослідили «зеленого привида»

Науковці нарешті зафіксували дані спектроскопії «зеленого привида». Він являє собою дуже короткочасне явище, яке вперше було сфотографоване 2019 року. Тепер стало трохи зрозуміліше, що воно собою являє.

Спрайти під час грози
Спрайти під час грози. Джерело: www.newsweek.com

«Зелений привид»

Команда астрономів із низки європейських університетів та наукових установ вперше зафіксувала дані спектроскопії мезосферного «зеленого привида». Результати були опубліковані в журналі Nature Communications.

Вчені вже достатньо давно знають, що звичні всім блискавки — не єдині світлові явища, які виникають під час гроз. Іноді над ними виникають так звані спрайти. Це теж електричні розряди, які відбуваються надзвичайно швидко. Зазвичай вони мають червоно-помаранчеве забарвлення.

Однак виявилося, що і ними явища під час грози не обмежуються. 2019 року вчений-любитель Генк Шіма знімав під час грози спрайти, коли вище за них зафіксував у небі незрозуміле світіння. Пізніше виявилося, що ці відблиски, які й назвали «зелений привид», і до того фіксували на фото кілька разів, однак досі ніхто не думав, що це щось нове.

Дослідження дивних спалахів

Науковці, що вивчають електричні явища в атмосфері Землі, одразу зацікавилися «зеленим привидом». Вони хотіли застосувати для його вивчення спектрограф і таким чином дізнатися, які хімічні речовини беруть участь у його появі. Однак зробити це було непросто через рідкість та короткочасність цих явищ.

Дослідникам довелося чотири роки чекати на «зелений привид», аби отримати всі необхідні дані про нього. Виявилося, що це явище хоча і триває дуже недовго, все ж набагато довготриваліше за звичайні спрайти. Один спалах при ньому продовжується близько 500 мікросекунд.

Найцікавіші ж результати показала спектроскопія. Вона ясно дала зрозуміти, що там є частинки нікелю, заліза та азоту, що сполучаються з киснем. Це означає, що «зелений привид» — явище згорання в атмосфері мікрометеоритів, яке якось взаємодіє з електричними розрядами.