У системі PDS 70 відкрили третю екзопланету

Зоряна система PDS 70 добре відома тим, що у ній є газопиловий диск і дві планети, що формуються у ньому. Нещодавно вчені знайшли у ній сліди третього тіла, що обертається навколо зорі. Причому зробили вони це напряму.

Система PDS 70
Система PDS 70. Джерело: phys.org

Унікальна система PDS 70

У системі PDS 70 відкрили вже третю планету. У цій новині не було б нічого незвичного, якби не той факт, що існування об’єкта було підтверджено прямими спостереженнями. Це велика рідкість у сучасній астрономії. Адже серед більш як 5 тис. планет і 10 тис. непідтверджених кандидатів більшість відкриттів було зроблено транзитним методом чи завдяки вимірюванню радіальних швидкостей. Напряму вчені за весь час змогли побачити лише 19 світил.

Взагалі система PDS 70 достатньо відома серед астрономів. Головною причиною цього є її дуже молодий вік — 5,3–5,5 млн років. Світило, що розташоване на відстані 370 світлових років від нас, уже завершило формування і зараз у ньому утворюється планетна система.

PDS 70 досі оточена газопиловим диском, який, завдяки близькості, можна непогано розгледіти. В період між 2018 та 2021 роками у ньому вже знайшли дві планети, що перебувають на стадії формування. Одна з них виявилася надзвичайно великою.

Цікаво те, що і в минулі рази планети були відкриті завдяки прямим спостереженням. Надто вже їх добре видно на трьох газопилових дисках. Щоправда, тоді для цього довелося залучити цілий ряд потужних інструментів: Exoplanet REsearch (SPHERE) і GRAVITY на Дуже великому телескопі ESO (VLT) і великому міліметровому/субміліметровому масиві Atacama (ALMA).

Третя планета

Цього разу головну роль у відкритті зіграв космічний телескоп James Webb, точніше камера середнього інфрачервоного діапазону MIRI, встановлена на ньому. Команда проєкту mid-INfrared Disk Survey (MINDS) вже кілька років використовує її для вивчення протопланетних дисків. За його допомогою вони вже винайшли у протопланетному диску PDS 70 сліди води.

Ще 2019 року Дуже великий телескоп отримав від PDS 70 незвичний сигнал, який міг би бути слідом третьої планети. Але відтоді жодного підтвердження цього відкриття так і не вдалося отримати. Тож вчені вирішили перевірити все ще раз.

Для цього вони взяли світло іншої зорі, що дуже подібна на PDS 70, але не має газопилового диска, і «відняли» її світло із зображень досліджуваної системи. Таким чином вони дізналися, який насправді вигляд має газопиловий диск, і змогли підтвердити існування у ньому третьої планети.

Найцікавіше у новій планеті те, що вона, можливо, перебуває в орбітальному резонансі 1:2:4 з двома іншими. Це достатньо велика рідкість, і вченим було б цікаво поспостерігати за тим, як еволюціонує система.

Ще важливіше те, що планети PDS 70 тільки формуються, але при цьому вже достатньо великі. Вони перебувають близько до світила і згодом можуть перетворитися на «гарячі юпітери». А це кидає виклик усталеним поглядам на утворення подібних систем. Згідно з ним, газові гіганти мають формуватися далеко від своїх світил.