У галактиці в ранньому Всесвіті змінилося вже кілька поколінь зір

Поруч із добре відомою і дуже яскравою галактикою у ранньому Всесвіті знайшли карликову зоряну систему, багату на різноманітні речовини. Дослідження показують, що у ній вже змінилося кілька поколінь зір.

Зображення галактики SPT0418-47, перетворене гравітаційним лінзуванням на кільце. Джерело: ESO/NAOJ/NRAO, Rizzo et al.

Сусідка гігантської системи

Вчені, які працюють із даними телескопа James Webb Space Telescope, опублікували дані досліджень незвичної карликової галактики, яку він побачив у ранньому Всесвіті. Її відкрили під час спостереження іншої зоряної системи — SPT0418-47.

Вона відома своєю незвичною яскравістю і великою кількістю пилу. SPT0418-47 розташована на відстані 12 млрд св. років від нас, тобто ми бачимо її такою, якою вона була менше, ніж за 2 млрд років після Великого вибуху. Її світло викривляється і підсилюється гравітаційним лінзуванням.

Коли вчені спрямували космічний телескоп James Webb на SPT0418-47, то побачили пляму світла, що сяяла біля її краю. Це була ще одна, карликова, галактика, яка отримала позначення SPT0418-SE. За словами астрономів, раніше її затьмарювало світло більшої галактики.

Аналіз зображень показує, що SPT0418-SE перебуває на відстані 16 тис. св. років від SPT0418-47. Для порівняння це в 10 разів ближче, ніж Магелланові хмари від Чумацького Шляху. Тож ці дві зоряні системи зливаються чи принаймні гравітаційно взаємодіють.

Галактика, у якій змінилося кілька поколінь зір

Однією з найцікавіших особливостей SPT0418-SE є її незвичне багатство різноманітними хімічними елементами. І це дуже дивно, оскільки для утворення необхідні зорі, що вибухають як наднові. А це означає, що у карликовій системі мало змінитися кілька поколінь зір.

Коли це встигло відбутися, поки що незрозуміло. Точно відомо, що SPT0418-47 сформувалася через 1,4 млрд років після Великого вибуху. Тож і її супутник повинен мати приблизно такий самий вік. І якщо сама взаємодія двох зоряних систем добре підтверджує усі припущення про те, як еволюціонував Всесвіт, то із самими зорями не все так просто.

Вчені припускають, що процес зореутворення у двох галактиках розпочався дуже рано і відбувався надзвичайно ефективно. Буквально за кілька сотень мільйонів років змінилося 3—4 покоління світил, які й збагатили простір важкими елементами.