У далекій галактиці водночас спалахнули три наднові

У галактиці NGC 5605 практично одночасно спалахнули три наднові зорі. Вони були ідентифіковані на знімках, зроблених космічною обсерваторією Gaia та автоматизованими телескопами небесного огляду ATLAS.

Три наднові, що спалахнули в галактиці NGC 5605. Джерело: CRTS

NGC 5605 розташована на відстані 150 млн світлових років від Землі у напрямку сузір’я Терези. Як і наш Чумацький Шлях, вона є спіральною галактикою з перемичкою. Донедавна цей об’єкт не привертав до себе особливої уваги наукової спільноти. Але тепер усе змінилося. Річ у тім, що в період з 29 грудня 2021-го по 13 січня 2022 року в NGC 5605 було зафіксовано зразу три спалахи наднових, що отримали позначення SN 2022ec, SN 2022bn і SN 2022pv. За оцінками астрономів, усі три події сталися внаслідок гравітаційного колапсу ядер масивних зір.

Для розуміння того, наскільки рідкісною (можна навіть сказати унікальною) подією є три наднові, що утворилися з інтервалом усього два тижні, візьмемо наш Чумацький Шлях. За останню тисячу років у ньому спалахнули лише сім наднових. І лише п’ять із них було видно на земному небі.

Водночас варто нагадати, що швидкість світла є кінцевою величиною. Якщо довільно взяти якусь зоряну систему NGC 5605, то здебільшого її гіпотетичні мешканці не змогли б побачити одночасну появу трьох нових зір на небі. Для них ці події були б рознесені часовими проміжками у тисячі, а то й десятки тисяч років.

Проте, з точки зору просторової геометрії, в NGC 5605 має бути область, рівновіддалена від усіх трьох наднових. Якщо там є планети, на яких існує якесь розумне життя, воно змогло насолодитись небаченим видовищем одразу трьох наднових.

Ви також можете почитати про те, як недавно запущений космічний телескоп NASA сфотографував залишок наднової, що спалахнула у Чумацькому Шляху наприкінці 17 століття.

За матеріалами https://www.rochesterastronomy.org