У 30 разів більша за Сонце: гігантська зоря кинула виклик уявленням астрономів

Астрономи виявили нову зорю, яка в 30 разів більша за Сонце. Вона має неймовірно високу концентрацію елемента літію, що може змусити переглянути наявні теорії зоряної еволюції.

Червоний гігант в уявленні художника. Джерело: ESO / L. Calçada

Щойно відкрита зоря отримала позначення J0524-0336. Вона розташована на відстані 30 тис. світлових років від Землі. Колись ця зоря нагадувала Сонце. Але відтоді вона спалила всі запаси водню і почала розширюватися, перетворюючись на червоного гіганта. Зараз її радіус перевищує сонячний в 39 ± 15 разів.

На сьогодні астрономам відомо багато червоних гігантів. Але J0524-0336 привернула їхню увагу своїм аномальним хімічним складом. Річ у тім, що вона містить у 100 тис. разів більше літію, ніж Сонце або інші зорі аналогічного віку. При цьому J0524-0336 бідна на інші важкі елементи.

Надлишок літію в J0524-0336 кидає виклик відомим моделям зоряної еволюції. Світила створюють важчі елементи за допомогою ядерного синтезу. Оскільки літій — легкий елемент, згідно з наявними моделями, він повинен губитися під час цього процесу на користь важчих елементів, таких як вуглець і кисень.

У астрономів є кілька потенційних гіпотез, що пояснюють, чому J0524-0336 така незвичайна. Одна з них полягає в тому, що зоря може перебувати на стадії еволюції, яку ніколи раніше не спостерігали. За іншою версією, у процесі розширення червоний гігант міг поглинути планету або навіть зорю-компаньйона. Якщо це тіло було багате на літій, то могло «наситити» J0524-0336. І якщо таке поглинання відбулося відносно недавно, то J0524-0336 ще не встигла перетворити літій на важчі елементи. Також можливо, що в хід могли піти обидва сценарії.

Астрономи мають намір продовжити вивчення J0524-0336, щоб побачити, чи змінюється її склад і як. Якщо їм вдасться виявити скупчення пилу в навколозоряному диску або кільце уламків, це буде явно вказувати на подію, пов’язану з поглинанням компаньйона. Якщо ж такого диска виявити не вдасться, то можна буде зробити висновок, що збагачення літієм відбувається за рахунок якогось внутрішнього процесу.

Ви також можете почитати нашу статтю про походження літію у Всесвіті й про те, де він використовується на Землі.

За матеріалами Space.com