Темна матерія поставила під сумнів теорію гравітації Ейнштейна

Вчені поставили під сумнів твердження Ейнштейна про те, що гравітація — це локальне явище викривлення простору. Темна матерія у галактиках підказала їм, що ця сила діє на них як дещо глобальне.

Галактика, на яку впливає темна матерія
Галактика, на яку впливає темна матерія. Джерело: phys.org

Що таке гравітація

Нове дослідження вчених може поставити під сумнів сучасні уявлення про те, що таке гравітація та як вона діє. Колись на світанку фізичної теорії Ньютон заявив, що сила тяжіння миттєво діє між будь-якими двома тілами на будь-якій відстані. Змінюється тільки її величина, яка може стати практично рівною нулю.

Пізніше вчені зрозуміли, що миттєво діяти на нескінченній відстані гравітація як сила не може. Бо як, наприклад, Земля знає, де розташоване Сонце, адже швидкість світла є граничною для передавання інформації.

Саме тому Ейнштейн зробив припущення, що гравітація — це не глобальна сила, а локальне викривлення простору. Тіла між собою не взаємодіють, просто сама тканина Всесвіту викривлена таким чином, що небесні тіла змінюють свій рух у певний спосіб. У теорії Ейнштейна нелокальних явищ взагалі не існує.

Темна матерія та сила тяжіння

Разом із тим є така галузь науки, як квантова механіка, яка для свого функціонування потребує, щоб нелокальні явища існували. І вони дійсно є, наприклад, квантова телепортація. Як дві теорії насправді вживаються в одному Всесвіті, наразі ніхто не знає.

І ось тепер у вчених з’явилася нова теорія щодо темної матерії. Що це таке, теж ніхто не знає, проте у тому, що саме вона визначає еволюцію Всесвіту, мало хто сумнівається. Зокрема, саме цей дивний вид речовини визначає те, як обертаються галактики.

У новому дослідженні вчені висунули теорію, що на темну матерію діє дробна гравітація, яка описується достатньо незвичним, хоча і давно відомим математичним апаратом. І в такому випадку головною особливістю сили тяжіння є саме її нелокальність.

За словами вчених, все має такий вигляд, ніби частинки темної матерії в усьому об’ємі галактики постійно взаємодіють між собою, не зважаючи на відстань. Особливо добре це помітно у невеликих системах.

При цьому чимало питань у роботі вчених так і залишається без відповіді. Зокрема, астрономи так і не змогли пояснити, як виникає ця нелокальність і як вона має проявлятися в інших випадках. Можливо, якщо ми більше дізнаємося, що таке темна матерія, то знайдемо відповіді й на ці питання.