Астрономи вивчили атмосферу гарячого юпітеру

Використовуючи один із телескопів Gemini, міжнародна команда астрономів змогла визначити кількість води та окису вуглецю в атмосфері далекої екзопланети. Результати дослідження були опубліковані у недавньому випуску журналу Nature.

Гарячий юпітер в уявленні художника. Джерело: ESA/Hubble

Астрономи обрали своєю метою екзопланету WASP-77Ab. Це газовий гігант, що обертається навколо сонцеподібної зорі, розташованої від нас на відстані 340 світлових років. Його радіус в 1,2 раза, а маса в 1,7 раза перевершують юпітеріанські. Орбіта планети знаходиться на відстані всього 0,024 а. о. (3,5 млн км) від поверхні зорі, тому її атмосфера розігріта до значних 1100°C. Вчені називають такі об’єкти гарячими юпітерами.

Через свої розміри та температуру гарячі юпітери є чудовими лабораторіями для проведення атмосферних досліджень. Звісно, ​​ми поки не можемо відправити до них космічні апарати, проте є інший метод. Якщо вивчити світло, що пройшло крізь атмосферу екзопланети, й провести його спектральний аналіз, можна визначити, які речовини в ній присутні.

Спочатку дослідники планували використовувати для аналізу атмосфери WASP-77Ab орбітальну обсерваторію Hubble, однак через її завантаженість їм довелося скористатися 8,1-метровим телескопом Gemini South, що розташований у Чилі.

Телескоп упорався з поставленим завданням. Йому вдалося проаналізувати світло, що пройшло крізь газову оболонку WASP-77Ab. Це дозволило визначити, що вона містить водяну пару та моноксид вуглецю. Навіть більше, дослідники змогли обчислити відносні кількості кисню та вуглецю в атмосфері екзопланети. Ці дані відповідали очікуванням і були приблизно такими, як і у центральної зорі системи.

За матеріалами https://phys.org/news/2021-10-scientists-atmosphere-planet-light-years.html