Телескоп із рідким дзеркалом допоміг відкрити наднову

Міжнародний телескоп із рідким дзеркалом, розташований в Індії отримав зображення своєї першої наднової. Вона розташована в іншій галактиці та, як вважають астрономи, буде тримати свою яскравість на одному рівні достатньо довго.

Дзеркало телескопа ILMT
Дзеркало телескопа ILMT. Джерело: www.science.org

Телескоп ILMT

8 листопада з’явилася публікація, у якій автори повідомили про відкриття наднової. Ця подія стала сенсаційною через те, що це спостереження було першим подібним, зробленим за допомогою нового телескопа ILMT. Він розташований в Індії і його головною відмінністю від інших астрономічних інструментів є рідке головне дзеркало.

ILMT — це зенітний телескоп, тобто він завжди «дивиться» вертикально вгору, проте захоплює достатньо великий шматок неба. Він не перший астрономічний інструмент із рідким дзеркалом, проте є найбільшим із них. Діаметр його дзеркала сягає 4 м і воно являє собою чашу, в яку налита ртуть.

Діаметр ємності складає 4 м, вона обертається навколо своєї осі з постійною швидкістю. Внаслідок цього рідкий метал утворює ідеальне параболічне дзеркало, яке збирає світлові промені. Основним призначенням ILMT є фотометричні та астрометричні дослідження.

Перша наднова

«Перше світло» телескоп побачив ще у квітні. Відтоді він перебуває на кінцевій стадії введення в експлуатацію. Однак наукові дослідження на ньому потроху проводять. Прикладом цього і є спостереження за надновою SN 2023af. Вона спалахнула у далекій галактиці ще на початку цього року.

Наднова SN 2023af
Наднова SN 2023af. Джерело:  DOI: 10.48550/arxiv.2311.05618

Разом з ILMT її спостерігали 3,6- та 1,3-метровий телескопи в обсерваторії Девастал. Була отримана крива блиску SN 2023af протягом 110 діб. У її спектрі добре видно лінії водню та металів. Науковці вважають, що вона належить до типу IIP.

Такі наднові виникають внаслідок колапсу масивних зір і вирізняються тим, що графік їхнього блиску утворює плато. Тобто їхня яскравість залишається постійною протягом деякого часу, який зазвичай близький до 100 діб.

Вчені припускають, що наднові типу IIP утворюються зі світил, що зберегли у своїх зовнішніх шарах до трьох сонячних мас водню аж до самого колапсу ядра. Однак астрономи досі не впевнені, що SN 2023af належить до цього типу, оскільки для того, аби це перевірити, потрібні подальші дослідження.