Телескоп Gaia відкрив сімейство прихованих чорних дір

Космічна обсерваторія Gaia допомогла астрономам відкрити раніше невідому чорну діру зоряної маси. Вона є одним із найближчих до Землі подібних об’єктів.

Найближча чорна діра

Восени 2022 року співробітники місії Gaia повідомили про виявлення найближчої до нас чорної діри, що отримала позначення Gaia BH1. Вона обертається навколо сонцеподібної зорі, розташованої на відстані 1560 світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Змієносець.

Положення знайдених Gaia чорних дір. Джерело: ESA/Gaia/DPAC

Під час подальшого аналізу даних телескопа, астрономам вдалося знайти другий подібний об’єкт. Чорна діра Gaia BH2 обертається навколо червоного гіганта, розташованого на відстані 3800 світлових років. На сьогодні це друга за віддаленістю від Землі чорна діра, відома вченим.

Виявлення Gaia BH1 і Gaia BH2 стало важливою віхою. Фактично, Gaia виявив раніше невідому популяцію чорних дір, яка до цього уникала уваги астрономів. Але як було зроблено це відкриття?

У пошуках прихованих чорних дір

Сучасні моделі передбачають, що в Чумацькому Шляху має бути до 100 млн чорних дір зоряної маси, що сформувалися внаслідок колапсу надмасивних зір. Однак у реальності вченим поки що вдалося ідентифікувати лише кілька десятків подібних об’єктів. Настільки велика розбіжність пояснюється складнощами їх виявлення.

Коливання у видимому русі зорі, спричинені наявністю у неї компаньйона. Джерело: ESA

Зазвичай, астрономи знаходять чорні діри за випромінюванням, яке продукує речовина, що поглинається нею. Проблема в тому, що далеко не всі чорні діри демонструють подібну активність. Тому, фахівці місії Gaia обрали інший спосіб. Вони почали аналізувати дані про положення і напрямок руху зір. Метою дослідників був пошук коливань, що свідчать про наявність у них невидимих компаньйонів. Надалі підозрілі системи перевіряли за допомогою наземних телескопів, щоб виключити наявність поруч тіл, здатних чинити гравітаційний вплив.

Завдяки цьому методу дослідникам і вдалося виявити Gaia BH1 і Gaia BH2. В обох випадках зоря обертається навколо невидимого тіла, чия маса набагато перевершує сонячну (у 9,6 і 8,9 раза відповідно). Астрономам відомий лише один тип об’єктів, що підпадає під зазначені характеристики — чорна діра.

Знахідка має важливе значення. Фактично, Gaia вдалося підтвердити існування цілої популяції прихованих чорних дір. Наразі дослідники чекають на наступний реліз даних Gaia, який дасть змогу знайти й інші подібні об’єкти.