Астрономи знайшли «приховану» чорну діру поряд із сонцеподібною зорею

Міжнародна команда дослідників повідомила про виявлення, раніше невідомої, чорної діри. Вона входить до складу подвійної системи, другим компонентом якої є сонцеподібна зоря.

Чорні діри у подвійних системах

Сучасні моделі передбачають, що в Чумацькому Шляху має бути до 100 млн чорних дір зоряної маси, які сформувалися в результаті колапсу надмасивних зір. Однак насправді астрономам поки що вдалося знайти лише близько 20 подібних об’єктів. Їх видає рентгенівське випромінювання, що виникає внаслідок поглинання речовини близьких зір-компаньйонів.

Чорна діра у подвійній зоряній системі в уявленні художника. Джерело: ESO/L. Calcada

Але вони є лише верхівкою айсберга. Далеко не всі чорні діри мають близьких сусідів, чию речовину вони можуть поглинути або взагалі входять до складу подвійних систем.

Прихована чорна діра

Міжнародна команда астрономів вирішила перевірити це припущення. Вона проаналізувала дані телескопа Gaia про 168065 зір, орбіти яких говорять про їхню приналежність до подвійних систем. Під час дослідження вони звернули увагу на зорю DR3 4373465352415301632. Це жовтий карлик, що нагадує наше Сонце.

Чорна діра зоряної маси в уявленні художника. Джерело: stx.ox.ac.uk

Дані Gaia, а також спостереження, виконані за допомогою наземних телескопів, показали, що зоря обертається навколо невидимого тіла, яке не має ніякого випромінення. Його маса вдесятеро перевищує масу нашого Сонця. Астрономам відомий лише один тип об’єктів, що підпадає під зазначені характеристики — чорна дірка.

За словами дослідників, зараз вони чекають на наступний реліз даних Gaia. Він дозволить остаточно підтвердити природу компаньйона DR3 4373465352415301632, а також знайти інші приховані чорні діри.

Раніше ми розповідали, що у чорних дірах можуть існувати вихороподібні структури з конденсату Бозе — Ейнштейна.