Таємничий спалах із космосу був викликаний зорею, «з’їденою» чорною дірою

Міжнародна команда дослідників розкрила таємницю загадкового спалаху, зафіксованого на початку 2022 року. Його джерелом виявилася зоря, розірвана і «з’їдена» надмасивною чорною дірою.

Загадковий вибух з минулого

У лютому 2022 року телескоп ZTF зареєстрував появу на небі нового джерела видимого світла. Він отримав позначення AT2022cmc. Спалах нагадував гамма-сплеск — найяскравішу електромагнітну подію у Всесвіті. Перспектива вивчення такого рідкісного явища призвела до того, що астрономи націлили на AT2022cmc одразу кілька телескопів по всій земній кулі. Сюди ж увійшов і Дуже великий телескоп ESO (VLT). За його даними, джерело розташовувалося на далекій для таких подій відстані: світло, випущене під час спалаху AT2022cmc, почало свою подорож, коли вік Всесвіту становив приблизно третину від нинішнього.

Дуже великий телескоп (VLT) ESO. Джерело: ESO/M. Claro

Загалом у спостереженнях AT2022cmc брав участь двадцять один телескоп. Астрономи зібрали величезну кількість різноманітної інформації в діапазоні від високоенергетичних гамма-променів до радіохвиль. Потім дослідники порівняли її з даними, зібраними щодо різних типів відомих астрономічних феноменів від колапсуючих зір до кілонових. Але єдиним сценарієм, який відповідав отриманим результатам спостережень, було рідкісне явище: приливна руйнація зорі з джетом, спрямованим прямо на нас.

Припливне руйнування зорі

Події приливного руйнування виникають, коли зоря проходить на дуже невеликій відстані від надмасивної чорної діри. Її потужні припливні сили буквально розривають світло на частини. Приблизно в 1% випадків така подія супроводжується витоком джетів струменів плазми й випромінювання з приполярних областей чорної діри, що обертається. У 1971 році астрофізик Джон Вілер образно порівняв це з міцно стисненим посередині тюбиком зубної пасти, через що із системи з обох кінців вилітають струмені речовини.

Поглинання останків зорі чорною дірою в уявленні художника. Джерело: ESO/M.Kornmesser

За словами дослідників, поки що вони спостерігали не достатньо багато подій приливної руйнації з джетами, через що їхній механізм досить погано пояснений. Тому астрономи перебувають у постійному пошуку таких явищ, щоб зрозуміти, як утворюються джети та чому це відбувається так рідко.

У випадку з AT2022cmc вченим дуже пощастило. Джет виявився спрямований прямо на Землю. Тому, попри рекордну відстань, подія здавалася набагато яскравішою, ніж зазвичай, її можна було спостерігати в ширшому діапазоні електромагнітного спектра, зокрема й у видимому світлі. Це дозволило зібрати унікальні дані, які надалі допоможуть пролити світло на природу подібних подій.