Святвечір на Місяці: як Різдво святкують астронавти?

Вперше Різдво в космосі святкували 55 років тому. Яким було історичне послання астронавтів Apollo 8? Та чому NASA вирішило змінити фотографію «Схід Землі», яку зробили астронавти?

Першими землянами, які відзначили Святвечір за межами нашої планети стали астронавти прогорами Apollo 8. В переддень Різдва, 24 грудня 1968 року, космічний корабель вийшов на орбіту Місяця. Це був перший випадок в історії, коли  люди покинули навколоземний простір та залишили гравітаційне поле Землі.

На борту Apollo 8 було троє астронавтів – Френк Борман, Джеймс Ловелл та Вільям Андерс. Завдання цієї місії було відпрацювати схему польоту до Місяця та обрати можливе місце посадки для наступного екіпажу.

Історичне послання «Аполлона-8»

Місія стартувала 21 грудня, а за три дні, у Святвечір, екіпаж Apollo 8 досягнув нашого супутника і здійснив десять обертів навколо нього. Вперше люди були за сто кілометрів від Місяця та на власні очі побачили його зворотній бік.

На Землі усі з нетерпінням чекали відповідь на одне питання: Як виглядає Місяць з того боку? Коли астронавти вийшли на зв’язок Ловелл із ентузіазмом доповів: «Ну, Г’юстоне, вона сіра. Безколірна. Нагадує гіпс»

Для привітання землян із Адвентом з орбіти Місяця була організована пряма трансляція. Коли у кадрі з’явилися розмиті силуети людей, на Землі почули вірші з книги Буття.

За спогадами Френка Бормана, NASA не давало інструкцій щодо змісту привітання. «Нам сказали, що на Святвечір у нас буде найбільша аудиторія, яка коли-небудь дивилася або слухала трансляцію», – згадував астронавт. «І єдиною інструкцією, яку ми отримали від NASA, було зробити щось належне”.

Аудиторія була справді величезна – близько чверті населення світу.

Діти дивляться політ Apollo 8 до Місяця, 24 грудня 1968 рік. Credit: National Geographic

Найважливіша фотографія ХХ сторіччя

На третьому оберті навколо Місяця астронавти замилувалися пейзажем: блакитна куля, що була домом для всього людства, плила над щербатим місячним ландшафтом. Звісно, астронавти вже бачили Землю і споглядали Місяць, аж ось тепер побачили їх разом. Вільям Андерс зробив кадр, що увійшов у історію під назвою «Схід Землі над місячним горизонтом»

Цей знімок назвали найважливішою фотографією ХХ сторіччя. Проте в історію увійшла дещо видозмінена версія знімка.

Коли фотографію презентували медіа, Місяць на ній стіною височів з правого боку, а Земля висіла у темряві зліва. Саме такий ракурс через дев’ять років використав Джордж Лукас у «Зоряних війнах», зображуючи появу Зірки Смерті біля планети Явин.Проте пізніше знімок розвернули на 90° і саме таким він увійшов в історію. Місяць став площиною з горизонтом, а темрява космосу — небом, у якому сходить Земля. На думку фахівців NASA, такий ракурс робить зображення більш особистим: викликає асоціації зі знайомим нам сходом Сонця або Місяця та допомагає спостерігачу знайти своє місце на знімку.

Знаменита фотографія «Схід Землі над місячним горизонтом» зроблена Вільямом Андерсом

Повернення додому

Екіпаж повертався з місячної мандрівки додому під час різдвяних канікул і NASA повинно було погодити дати польоту із Військово-морськими силами США. Саме флот був відповідальний за доставку астронавтів після їх приводнення. Керівник пілотованої програми NASA поїхав особисто на зустріч із адміралом Маккейном, щоб переконати останнього відкликати із відпустки кілька сотень військовослужбовців.

Адмірал одразу погодився, бо вважав, що досягнення американців у космосі зможе підняти бойовий дух нації, у тому числі військових, які брали участь у В’єтнамській війні. Син командуючого – майбутній сенатор і великий друг України Джон Маккейн – у той час перебував у полоні у В’єтнамі.

І ще один цікавий факт. У той час, коли екіпаж літав навколо Місяця, на Землі одружувалися донька новообраного президента США Ніксона і онук президента Ейзенхауера. І на їхньому весіллі перший тост був за «Apollo 8! До слова, 37-й та 34-й президенти США були сватами.

Тепер вже традиція

Із того часу традиція відзначати Різдво в космосі зберігається. На орбіті астронавти співають пісні, обмінюються подарунками, прикрашають МКС святковими шкарпетками для подарунків і дивляться різдвяні фільми, щоб підняти настрій на висоті в кілька сотень кілометрів над Землею.