Сусідня екзопланета смердить тухлими яйцями

Вчені дослідили «гарячий юпітер» HD 189733 b, розташований на відстані 64 св. років від нас. Вони знайшли в атмосфері цього газового гіганта молекулу сірководню, що є важливою складовою біохімічних процесів. Однак це також означає, що ця екзопланета могла б смердіти тухлими яйцями.

Екзопланета HD 189733 b
Екзопланета HD 189733 b. Джерело: phys.org

Екзопланета HD 189733 b

Він розташований дуже близько до свого світила, тому давно було відомо, що умови на ньому пекельні. Однак учені з університету Джона Гопкінса змогли виявити про нього нову дивовижну особливість.

HD 189733 b могла б смердіти тухлими яйцями, якби ми змогли безпечно для себе вдихнути її розпечене повітря. Адже в атмосфері екзопланети виявили сірководень. Саме він відповідальний за цей неприємний запах. Однак при цьому ця речовина також є важливою складовою багатьох біохімічних процесів.

Сірководень — велика й дуже важлива молекула. Загалом учені припускали, що зможуть її знайти на багатьох газових гігантах в інших зоряних системах. Але її присутність на HD 189733 b все одно багато значить для науковців.

Про що говорить нове дослідження

Крім виявлення сірководню, дослідники змогли точно визначити кількість води, вуглекислого та чадного газів в атмосфері HD 189733 b. Також виявилося, що планета містить метан. Самі по собі ці відкриття не такі вже й сенсаційні. Це ті речовини, які вчені й очікували знайти.

Важливим є саме те, що композиція атмосфери HD 189733 b виявилася саме такою, якою й мала б бути. Це означає, що чинні теорії утворення подібних світів вірні. Від самого свого відкриття у 2005 році цей газовий гігант був модельним світом для вчених. Він близький і транзитний, але при цьому надзвичайно типовий.

Це означає, що його атмосферу відносно легко вивчати й результати будуть вірними для всіх подібних світів. Сама вона занадто гаряча для того, щоб на ній могло існувати життя. Але подібний склад присутній на холодніших планетах, до їхніх атмосфер варто придивитися уважніше.

Одне з невивчених досі питань — кореляція між масою планети та вмістом на ній металів. Вважається, що чим легший світ, тим їх там більше, бо масивні газові гіганти «відтягують» на себе багато водню та гелію. Однак ця закономірність чітко встановлена лише для планет Сонячної системи. Щодо екзопланет науковці продовжують її перевіряти.

Три зіткнення астероїдів: учені знайшли джерело більшості метеоритів