Сумнівна теорія формування Місяця була підтверджена експериментально

Місяць тисячоліттями приковував погляди людства. Хоча ми знаємо, що він є природним супутником нашої планети, на якому людям навіть вдалося висадитися, він приховує безліч таємниць, які наука лише поступово починає розгадувати.

Схематична ілюстрація з картою гравітації ближньої сторони Місяця
Схематична ілюстрація з гравітаційною мапою та поперечним перерізом Місяця, що показує два накопичувальних низхідних потоки, які утворилися в результаті перекидання мантії супутника. Авторство: Університет Аризони

Поверхня Місяця хімічно неоднорідна, тому науковці припускають, що це може бути наслідком перевертання його мантії у далекому минулому, коли він був молодшим. Вчені вже тривалий час обговорювали можливість такого явища, але нові дослідження надають підтримку цій теорії.

Дослідники з Університету Аризони очолили команду, яка виявила, що гравітаційна карта Місяця найкраще пояснюється моделлю перевертання його мантії. Серія симуляцій показала, як гравітаційні аномалії супутника відповідають розташуванню щільних порід, які збереглися з часів його утворення.

Науковці точно датують подію приблизно 4,22 млрд років тому, коли Місяць сформувався в результаті зіткнення протопланети із Землею в епоху активного формування Сонячної системи. Однією із цікавих особливостей поверхні Місяця є KREEP Terrane — регіон, котрий містить рідкісні метали та елементи, такі як калій та фосфор. Цей регіон перетинається з базальтовими рівнинами, що утворилися в результаті вулканічної активності.

Геодинамічні процеси, що відбувалися всередині Місяця
Геодинамічні процеси, що відбувалися всередині Місяця. Ілюстрація: Університет Аризони

Знахідка викликає подив, оскільки мінерали, знайдені в регіоні, є значно щільнішими, ніж інші породи навколо. Вчені припускають, що під час утворення Місяця щільні матеріали, такі як ільменіт, занурилися у мантію, тоді як менш щільні піднялися на поверхню. Однак точний механізм цього процесу залишається предметом дебатів серед науковців. Деякі науковці вважають, що геодинамічні процеси, які відбувалися всередині Місяця, могли викликати це перевертання мантії. Інші стверджують, що велике зіткнення із Землею, яке сталося в минулому, могло вплинути на розподіл матеріалів на Місяці, концентруючи щільні речовини на одному боці.

Приклад однієї з гравітаційних моделей, створених під час моделювання
Приклад однієї з гравітаційних моделей, створених під час моделювання. Фото: Університет Аризони

Дослідники використовували моделі для спостереження гравітаційних аномалій на Місяці, які були порівняні з даними, зібраними орбітальними апаратами NASA Gravity Recovery and Interior Laboratory (GRAIL) — парою космічних кораблів, які провели у навколоземному просторі понад рік, створюючи карту поверхневої гравітації на Місяці. Їхні результати підтвердили гіпотезу про перевертання місячної мантії та допомогли встановити приблизний час цього явища.

Отже, дослідження Місяця не лише розкриває його минуле, а й дає нові відомості про формування планет у Сонячній системі.

Раніше ми повідомляли про те, як NASA створить для Місяця годинник, в якому секунди бігтимуть швидше.