Струмені нейтронних зір розганяються до швидкості 114 000 км/с

Залишки масивних світил, які помирають, перетворюються на нейтронні зорі, які є джерелом надзвичайно потужних струменів газу та пилу, що рухаються з шаленою швидкістю. Нове дослідження, опубліковане в Nature, розкрило, що струмені нейтронних зір можуть досягати третини швидкості світла.

Струмені
Речовина зорі-компаньйонки, що посилює струмені нейтронної зорі. Анімація: ESA

Коли масивні світила помирають, їхні залишки перетворюються на нейтронні зорі, які є одними з найщільніших об’єктів у Всесвіті, щільніші за них лише чорні діри. Ці нейтронні зорі, подібно до своїх більш загадкових родичів, іноді випромінюють струмені матеріалу в космос. Струмені нейтронних зір зазвичай слабші, ніж джети чорних дір, особливо квазарів, активних надмасивних чорних дір у серці галактик, що ускладнює їхнє спостереження.

Дослідження виявило, що швидкість струменів нейтронних зір може досягати 114 000 км/с, що становить трохи більше третини швидкості світла с граничної для фізичних об’єктів у Всесвіті. Цікаво, що релятивістські ефекти, такі як уповільнення часу і скорочення довжини, починають відбуватися, коли швидкість перевищує 1/10 швидкості світла.

Це відкриття відбулося завдяки спостереженням за подвійними нейтронними зорями, де одна нейтронна зоря витягує матеріал з поверхні своєї супутниці, спричиняючи термоядерні реакції та викиди матеріалу в космос. Для вимірювання швидкості струменів вчені спостерігали дві нейтронні зорі — 4U 1728-34 і 4U 1636-536 — в радіодіапазоні за допомогою телескопа, а в рентгенівському діапазоні — за допомогою гамма-астрофізичної лабораторії. Зазвичай струмені є постійним потоком, але коли зорі вибухають, вони випромінюють яскраве рентгенівське випромінювання, що дозволяє вимірювати їхню швидкість.

Пульсар Вела випускає струмінь
Пульсар Вела випускає струмінь. Анімація: NASA/CXC

Ці відкриття сприятимуть розробці моделей формування струменів, допомагаючи розуміти, як швидкість струменів залежить від розміру та швидкості обертання нейтронної зорі. Такі дослідження відкривають нові можливості для розуміння екстремальних явищ у фізиці Всесвіту.

Раніше ми повідомляли про те, як злиття нейтронних зір на долі секунди утворило найщільніший об’єкт Всесвіту.

За матеріалами gizmodo.com