Спостереження вивчають природу зоряного потоку Ікар

Зоряний потік Ікар — це гігантська стрічка зі світил, які обертаються у диску Чумацького Шляху значно швидше за інші. Науковці стверджують, що він може бути рештками карликової галактики, поглинутої нашою колись давно.

Потік Ікара — рештки карликової галактики, яку колись  поглинув Чумацький Шлях
Потік Ікара — рештки карликової галактики, яку колись поглинув Чумацький Шлях. Джерело: scx2.b-cdn.net

Зоряний потік у диску нашої Галактики

Астрономи з Італії та Чилі дослідили акреційний зоряний потік під назвою Ікар у диску Чумацького Шляху. Результати дослідження, докладно викладені в науковій статті, опублікованій 16 жовтня на сервері препринтів arXiv, дають важливу інформацію про природу цього зоряного потоку.

Ікар — це зоряний потік, що швидко обертається в галактичному диску, відкритий у 2020 році. Передбачається, що цей потік є результатом акреції уламків карликової галактики-предка із зоряною масою близько мільярда мас Сонця на початковій прогресивній орбіті з низьким нахилом. Однак деякі дослідження припускають, що Ікар може бути ознакою формування та еволюції диска Чумацького Шляху, а не залишком зруйнованої карликової галактики.

Детальне дослідження потоку

Щоб підтвердити походження Ікара й отримати більше інформації про його властивості, команда астрономів під керівництвом Паоли Ре Фіорентіна з Туринської обсерваторії в Італії проаналізувала дані супутника Gaia, експерименту з галактичної еволюції Apache Point Observatory (APOGEE) і проєкту «Галактична археологія з HERMES» (GALAH).

Команда ідентифікувала 81 об’єкт Ікара. Оглянувши їх усі, вченим вдалося провести хімічний аналіз та отримати динамічні властивості цього зоряного потоку. Виявилося, що Ікар має швидкість у місцевому стандарті спокою на рівні 171 км/с, а його металічність становить близько -1,35 декс.

На основі діаграми «колір-величина» об’єктів Ікара астрономи встановили, що зоряному потоку щонайменше 12 млрд років. Номінальний вік Ікара оцінюється приблизно в 14 млрд років.

Загалом, хімічний аналіз показав, що зорі Ікара зазвичай є альфа-збагаченими із середнім співвідношенням альфа-елементів до заліза (лише зорі гілки червоного гіганта) близько 0,27. До того ж виявилося, що зорі Ікара мають низьке співвідношення нікелю до заліза, якщо порівнювати їх із зорями Чумацького Шляху.

Походження зоряного потоку Ікар

Загалом дослідники дійшли висновку, що властивості Ікара є типовими для акреційних систем малої маси й що отримані результати додатково підтверджують сценарій залишків зруйнованої галактики для цього зоряного потоку. Однак для підтвердження цього потрібні детальніші дослідження.

«Проте наразі ми не можемо виключити можливість походження первісного диска. Точний зоряний вік, покращена астрометрія (з наступних випусків Gaia), розширені спектри (наприклад, з оглядів APOGEE, GALAH, WEAVE, 4MOST), а також спеціальні спектроскопічні спостереження, коли це буде необхідно, підтвердять нових членів, таким чином зміцнюючи ex situ походження Ікара як першої прогресуючої галактики-супутника в диску Чумацького Шляху», — пишуть вчені.

Зорі народжуються у хмарах, що швидко стискаються