Спалах у небі

Представлений колаж, складений зі знімків Дуже великого телескопа (VLT) та Телескопа нової технології (NTT), демонструє вельми незвичайний об’єкт далекого космосу, відомий під назвою «Колесо Воза». Колись це була спіральна галактика, що нагадувала наш Чумацький Шлях. Але кілька мільйонів років тому вона пережила зіткнення зі своєю супутницею, в результаті чого набула такого незвичайного вигляду.

Знімки галактики «Колесо Воза», зроблені до та під час спалаху наднової. Джерело: ESO/Inserra et al., Amram et al.

Але це ще не кінець історії. У грудні 2021 року в галактиці спалахнула наднова. Її можна побачити у лівому нижньому куті на фото праворуч, отриманому за допомогою NTT. Знімок ліворуч був зроблений VLT у серпні 2014-го та демонструє, який вигляд мала ця зоряна система до того, як у ній з’явилася наднова.

Подія отримала позначення SN 2021afdx і була класифікована як спалах наднової II типу. Такі спалахи відбуваються, коли зорі великої маси наближаються до кінця свого життєвого циклу і колапсують, що призводить до грандіозного викиду енергії, під час якого світило, що помирає, часто сяє яскравіше, ніж уся галактика. Спалах може тривати від кількох місяців до кількох років.

Саме через спалахи наднових астрономи люблять казати, що ми всі складаємося з зоряного пилу. Під час таких спалахів у космос викидаються важкі елементи, що сформувалися в надрах зір у процесі їхнього життя. Надалі вони можуть увійти до складу світил нових поколінь, планет, що обертаються навколо них, і живих організмів, які можуть їх населяти.

Раніше ми публікували знімок незвичайної трикутної галактики, зроблений телескопом Hubble.

За матеріалами https://www.eso.org/