Сонячний вітрильник згорів у земній атмосфері

17 листопада сонячний вітрильник LightSail 2 зійшов з орбіти та згорів у земній атмосфері. Про це йдеться у повідомленні, опублікованому на сайті Планетного товариства — найбільшій неурядовій некомерційній космічній організації Землі.

Останній знімок, зроблений сонячним вітрильником LightSail 2, 24 жовтня 2022 року. Джерело: The Planetary Society

Сонячний вітрильник був створений фахівцями Планетного товариства на базі платформи CubeSat (3U). Його розміри становили 10×10×30 см, маса — менше ніж 5 кг. Апарат був оснащений сонячним вітрилом із майлару загальною площею 32 м². Його вивели на орбіту влітку 2019 року за допомогою ракети Falcon Heavy.

LightSail 2 призначався для проведення експериментів та демонстрації можливості використання сонячних вітрил для керування космічними апаратами. Він упорався з поставленим завданням. Після виходу на орбіту розгортання вітрила, фахівці Планетного товариства зорієнтували апарат таким чином, щоб він під дією сонячного світла змінив свою орбіту. Експеримент виявився успішним: вітрило дозволило наносупутнику підняти свій апогей, а також змінити її нахил та ексцентриситет.

Спочатку передбачалося, що LightSail 2 пропрацює близько року, після чого зійде з орбіти та згорить у верхніх шарах атмосфери. Однак, завдяки успішній демонстрації роботи вітрила, Планетне товариство вирішило продовжити термін служби апарата. Загалом він пропрацював три з половиною роки.

Але, хоча сонячне вітрило й дозволило LightSail 2 «опиратися» гальмівному ефекту верхніх шарів земної атмосфери, згодом він пересив тягу, яку воно створювало. Висота орбіти апарата почала знижуватися, на що багато в чому вплинув початок нового циклу сонячної активності. У результаті 17 листопада LightSail 2 увійшов у земну атмосферу та згорів.

Хоча LightSail 2 і припинив своє існування, фахівці ще довго будуть аналізувати зібрані ним дані, а технологія сонячного вітрила вже знайшла застосування в інших місіях. Як приклад можна навести зонд NEA Scout, який вирушив у космос як попутний вантаж місії Artemis I. Апарат оснащений сонячним вітрилом площею 86 м², який дозволить йому здійснити проліт астероїда 2020 GE.

За матеріалами https://www.planetary.org