Шум від супутників може заважати радіоастрономам

Науковці повідомили, що вловили від супутників Starlink сигнал на частоті, яка відрізняється від тієї, на якій вони передають, але при цьому зарезервована для здійснення на ній радіоастрономічних спостережень. Вони звертають увагу на те, що великі угрупування апаратів на орбіті можуть заважати радіоастрономам.

Шум від супутників
Шум від супутників. Джерело: Daniëlle Futselaar

Нідерландські астрономи впіймали шум від Starlink

Супутники Starlink випромінюють радіосигнали на частотах від 110 до 188 МГц. Про це 5 липня повідомили нідерландські астрономи. За допомогою масиву радіоантен Low Frequency Array (LOFAR) вони спостерігали за супутниками Starlink, що пролітають над ним. Вони встановили, що цей сигнал надходить від 47 з 68 апаратів, які вони спостерігали.

Цікаво, що це — зовсім не ті частоти, на яких працює передавальна апаратура Starlink. Вона займає діапазон від 10,7 до 12.7 ГГц. Проте нічого загадкового у цих сигналах немає. Це лише електромагнітний шум, який виникає на апараті внаслідок роботи його обладнання.

Також вчені помітили значно слабший шум на частоті 143,05 МГц, але він достатньо впевнено ідентифікується із сигналом французького радара космічного стеження GRAVES, який відбивається від поверхні апаратів.

Шум від кожного окремого супутника слабкий. Однак одночасно в небі їх може бути достатньо багато. Частота, на якій він відбувається, зарезервована спеціально для наукових досліджень, які здійснюють радіоастрономи. Тож цілком можливо, що й інші великі «сузір’я» можуть їм заважати.

Starlink заважає науковцям

Нарікання, що Starlink заважає науковцям, звучать уже не вперше. Ще минулої зими на нього звернули увагу астрономи. Тоді виявилося, що занадто яскраві супутники заважають їм спостерігати за небом в оптичному діапазоні. І справа не в інтернеті від Ілона Маска як такому, інші компанії також створюють великі угрупування, і щодо них є аналогічні побоювання.

На початку 2023 року американські астрономи уклали зі SpaceX угоду про те, що наступні покоління супутників будуть відбивати значно менше світла. Пізніше схожий документ був підписаний і з їхнім головним конкурентом OneWeb.

Щодо шумів у радіодіапазоні поки що таких ініціатив не надходило. Вчені все ще вивчають, як вони можуть вплинути на роботу астрономів. Є сподівання, що компанії, які планують створити нові потужні угрупування, хоча б замисляться над цією проблемою.

За матеріалами spacenews.com.