Штучний інтелект знайшов ознаки вуглецю поблизу квазара

Китайські дослідники застосували систему штучного інтелекту, щоб відшукати у спектрах квазарів надзвичайно слабкі лінії поглинання. Вони змогли визначити присутність нейтрального вуглецю у дуже віддалених галактиках. Він є ознакою того, що навіть на початку своєї історії галактики переживали інтенсивні еволюційні процеси.

Штучний інтелект знайшов слабкі лінії вуглецю в спектрі квазарів
Штучний інтелект знайшов слабкі лінії вуглецю у спектрі квазарів. Джерело: Yi Yuechen

Штучний інтелект знайшов ознаки вуглецю

Нещодавно міжнародна група вчених під керівництвом фахівців із Шанхайської астрономічної обсерваторії Китайської академії наук здійснила пошук рідкісних слабких сигналів у спектрах квазарів. Для цього вони використали останні опубліковані дані зі Слоанівського цифрового огляду неба.

Особливістю нової роботи стало використання у ній штучного інтелекту. Науковців цікавили лінії поглинання нейтрального вуглецю. Їхня присутність є чудовим індикатором того, що в галактиці відбуваються інтенсивні еволюційні процеси. Старі зорі помирають, а нові народжуються.

Проблема в тому, що ці лінії поглинання є надзвичайно рідкісними і їх важко ідентифікувати. Вперше їх знайшли у 2015 році й відтоді вони були виявлені лише у 66 галактиках. І саме на цьому етапі до справи доєднали штучний інтелект.

Про що свідчать лінії поглинання

Дослідники натренували нейромережу на пошук неймовірно слабких ознак ліній поглинання нейтрального вуглецю і застосували її до даних цифрового огляду. І вона одразу ж знайшла 107 нових випадків.

При цьому цікаво, що зоряні системи, в яких їх виявили, ми бачимо такими, якими вони були лише за 300 млн років після того, як утворився Всесвіт. Галактики, в яких їх виявили, займають проміжне місце між невеликими зоряними системами, схожими на Магелланові хмари, та масивними, що нагадують Чумацький Шлях.

Наявність у них вуглецю свідчить, що в цих галактиках відбувається активна еволюція. І це несподівано добре співвідноситься з результатами зовсім іншого дослідження. Нещодавно James Webb знайшов алмазний пил у таких само віддалених галактиках. Усе це ставить під сумнів прийняті моделі розвитку Всесвіту.

«Чортова отрута»: китайська ракета з токсичним паливом упала в населеній місцевості