Що розповідають українські астрофотографи

Зоряне небо — це не тільки те, що досліджують вчені за допомогою гігантських телескопів. Його також спостерігають численні аматори, а дехто з них навіть робить знімки.

Українські астрофотографи

Астрофотографія — достатньо популярне хобі, адже дає змогу аматорам робити знімки, які потім стають окрасою соціальних мереж та новинних сайтів. Тож ми вирішили зробити бліцопитування найкращих українських фотографів щодо того, як вони почали цим займатися і що радять новачкам.

Сергій Хоменко

Розкажіть, чим займаєтеся, крім фотографування зоряного неба?

Я — рок-музикант та займаюся відеомонтажем. Але роблю все, аж до зварювальних робіт.

Сергій Хоменко

Як почали займатися астрофотографією?

Я цим почав займатися ще у 80-ті роки XX століття. Колись викладав астрофотографію у Київському планетарії, Київському палаці піонерів. Профільної освіти у мене як такої немає, але я два роки був учнем видатного українського астронома Клима Чурюмова по лінії Малої академії наук. Клима Івановича я знав достатньо близько.

Який космічний об’єкт вам найбільше подобається фотографувати?

Комети. Найулюбленішої серед них немає, але весь цей клас об’єктів — мій своєрідний фетиш. Хоча я також фотографую планети, галактики та інші об’єкти.

Комета Нішимури (C/2023 P1), сфотографована Сергієм Хоменко
Комета Нішимури (C/2023 P1). Фото Сергія Хоменка

Що порадите тим, хто хоче сам знімкувати небо?

Почати знімкувати небо. Що тут ще порадити? Тут треба брати й робити. Те, що це дорого… Тут  кожен сам вирішує, що йому робити: джинси собі купити круті чи щось для заняття цією справою. Хороший телескоп в середньому може коштувати, як машина.

Андрій Николенко

Фотографуванням та програмуванням.

Андрій Николенко

Як почали займатися астрофотографією?

Захоплювався астрономією з дитинства, і ще в школі намагався фотографувати (Місяць великим планом на плівковий фотоапарат через підзорну трубу Турист-5 — 20×30 — мабуть, найперший мій астрознімок), це було наприкінці 80-х — на початку 90-х років минулого сторіччя).

Який космічний об’єкт вам найбільше подобається фотографувати?

Насправді дуже багато цікавих і красивих об’єктів, які я люблю знімати. Оскільки частіше фотографую звичайною оптикою (рідко саме через телескоп), то знімкую ділянки неба з кількома об’єктами. Наприклад., зоря Антарес та її околиці (мабуть, найулюбленіша ділянка неба, яку знімав безліч разів — можна сказати, майже щороку).

Полярне сяйво над Одесою в травні 2024 року
Полярне сяйво над Одесою у травні 2024 року. Фото Андрія Николенка

Що порадите тим, хто хоче сам фотографувати небо?

За можливості їздити частіше в темні місця з мінімальним засвіченням неба, на природу. Там навіть із мінімальними скромними інструментами (фотоапарат, світлосильний об’єктив, штатив) можна отримати хороші знімки багатьох об’єктів, а якщо додати сюди астротрекер, то знімати небесну красу можна і не один рік. І зовсім не обов’язково купувати для цього телескоп.

Віталій Смолянчук

Розкажіть, чим займаєтеся, крім фотографування зоряного неба?

Зараз війна. Більшу частину вільного часу роблю антени для наших воїнів. Стартувало це виробництво ще в липні 2022-го, відтоді на фронт потрапило десь 1500 виробів.

А взагалі я не стільки астрофотограф, скільки візуальний спостерігач. Це варто зазначити, бо саме восени 2022 року я зі своїм другом встановив «візуальний» світовий рекорд. Ми були першими у світі, хто пройшов Осінній марафон (його ще називають М+ Marathon) без карт, виключно по пам’яті. Було дуже приємно дізнатися, що про нас тоді написали німці.

Віталій Смолянчук

Як почали займатися астрофотографією?

Дуже хотілося відтворити ту неймовірну атмосферу, що панує під час спостережень, тому саме астропейзаж — мій найулюбленіший жанр.

Який космічний об’єкт вам найбільше подобається фотографувати?

Це ділянка Чумацького Шляху, що починається біля Ро Змієносця і проходить повз зорю Сабік (Ета Змієносця) — наймальовничіше скупчення темних туманностей під назвою Темний Кінь Змієносця.

Темний Кінь Змієносця — це пилові (темні туманності) нашої галактики, що тягнуться від Ро Змієносця до Ети Змієносця. Фото Віталія Смолянчука
Темний Кінь Змієносця — це пилові (темні туманності) Галактики, що тягнуться від Ро Змієносця до Ети Змієносця. Фото Віталія Смолянчука

Що порадите тим, хто хоче сам фотографувати небо?

Звісно, можу надати певний «дороговказ» початківцям щодо обладнання чи порадити якісь цікаві об’єкти, але краще, все ж…

Універсальна порада, що зустрічається як у філософії стоїцизму, так і в багатьох східних філософських течіях — віднайти баланс. Баланс між своїм звичайним життям та хобі, й також обов’язково знайти додаткове джерело сил. Бо їх потрібно дуже багато, щоб повноцінно жити та ще й щось фотографувати.

Ільдар Ібатуллін

Розкажіть, чим займаєтеся, крім фотографування зоряного неба?

Мені 19 років і я студент другого курсу КНУ Шевченка факультету РЕКС. До цього вчився на фізматі Шевченка. Окрім астрофото, займаюся й побутовою фотографією. Також не нехтую спортом. Займаюся плаванням, але теж на аматорському рівні.

Ільдар Ібатуллін

Як почали займатися астрофотографією?

Спочатку астрономія привернула увагу не як наука, а як щось величне та красиве. Мене дивували красиві туманності та чималі галактики. Далі, перейшовши до фізмату, почав досліджувати астрономію як науку, поглиблюватися у формули та розрахунки. Згодом вирішив для себе придбати телескоп, щоб розпочати свої спостереження. Астрофото пішло вже після спостережень, коли захотілося ділитися ними з людьми. Я ще тоді займався фотографією і мені дуже подобалося знімкувати те, що вражає, та потім показувати родичам і друзям.

Який космічний об’єкт вам найбільше подобається фотографувати?

Мені подобається висвітлювати Місяць. Це найбанальніший небесний об’єкт для спостережень та фотографії у нашій спільноті, але чомусь саме від нього отримую найбільше задоволення. Напевно, це через його дивовижний вигляд, яскравість, доступність для зйомки за будь-яких умов.

Місяць у фазі 95% освітленості, сфотографований Ілдаром Ібатулліним
Місяць у фазі 95% освітленості, сфотографований Ільдаром Ібатулліним

Що порадите тим, хто хоче сам фотографувати небо?

Я раджу не поспішати з дорогим обладнанням. Починати можна навіть зі звичайного сімейного фотоапарата та невеликої труби / об’єктива. Найголовніше — це отримувати задоволення та не здаватися в намаганнях досягти найкращого результату!

Артем Миргород

Розкажіть, чим займаєтеся, крім фотографування зоряного неба?

Працюю в IT-сфері. Окрім астрономії, цікавлюся фізикою, природою, фотографую птахів.

Артем Миргород

Як почали займатися астрофотографією?

Спочатку зацікавився астрономією та спостерігав за небесними об’єктами. З часом виникло бажання не лише спостерігати, а ще й фотографувати, адже фотографії не стираються з пам’яті і не спотворюються, як спогади.

Який космічний об’єкт вам найбільше подобається фотографувати?

Не можу виокремити щось, бо знімаю все: Сонце, Місяць, планети та об’єкти далекого космосу. У всіх типах астрофотографії є свої нюанси. Планети треба знімати швидко, бо, наприклад, Юпітер дуже швидко обертається навколо своєї осі, об’єкти далекого космосу — довго (один об’єкт можна знімати навіть кілька ночей). Сонце знімкувати зручно, бо воно доступне вдень і не треба жертвувати сном.

Розсіяне скупчення Плеяди
Розсіяне скупчення Плеяди. Фото Артема Миргорода

Що порадите тим, хто хоче сам фотографувати небо?

Бути готовим, що доведеться дуже багато читати / дивитись туторіали, аби зрозуміти, як взагалі знімати різні об’єкти та як потім обробляти результати. Доведеться познайомитись з великою кількістю софту і бути також готовим до того, що астрофотографія, як і багато інших хобі, — дуже дороге задоволення, якщо, звісно, займатись цим серйозно.

Володимир Кажанов

Розкажіть, чим займаєтеся, крім фотографування зоряного неба?

Я — астроном-гід, проводжу демонстраційні спостереження через телескоп та екскурсії під зоряним небом. Моє хобі трансформувалось у професію. Я — астроном за освітою. Також займався останні роки відеоблогінгом, фото- та відеозйомкою природи у світлу пору доби.

Володимир Кажанов

Як почали займатися астрофотографією?

З дитинства цікавився, «а що це там у небі?». А коли дізнався та роздивлявся через телескоп, то з’являлося бажання зафільмувати. Мабуть, через те, що паралельно із захопленням астрономією з дитинства тримав у руках фотокамеру, а потім і відеокамеру…

Який космічний об’єкт вам найбільше подобається фотографувати?

Я спробував себе в різних напрямах астрофотографії. Та найбільше мене цікавить знімкування поверхні Місяця через телескоп. У всіх різні умови в житті, різне місце відпочинку і постійного проживання. Кому пощастило з місцем і великою кількістю вільного часу, той може займатися фотографуванням галактик, туманностей, зоряних скупчень…

Але я зрозумів, що в моєму випадку робити це — не варіант. Я везу телескоп на авто зі всім обладнанням за місто спеціально для зйомок. У мене є, наприклад, одна ніч (влітку це буквально кілька годин темного неба). Тож із Місяцем мені цікавіше. Я можу відзняти за кілька годин кілька терабайт даних і потім їх обробляти та вивчати тижнями й місяцями. Місяць яскравий, не треба накопичувати годинами світло для однієї фотографії, як це робиться під час зйомки далеких і не дуже яскравих об’єктів…

А також останнім часом стало цікаво робити фото зоряного неба, використовуючи ширококутні об’єктиви. Нічні пейзажі, візерунки сузір’їв, спалахи метеорів. Є мрія отримати знімки яскравих спалахів болідів. Бо за життя кілька разів бачив це на власні очі й був дуже вражений.

Кратери на Місяці, сфотографовані Володимиром Кажановим
Кратери на Місяці. Фото Володимира Кажанова

Що порадите тим, хто хоче сам фотографувати небо?

Спробувати з тим обладнанням, яке у вас є, а далі — по ситуації. Навіть камери багатьох сучасних смартфонів при спеціальному налаштуванні можуть дати класні знімки зоряного неба. Не треба одразу поспішати купляти купу обладнання. Воно має з’являтися у вас у міру необхідності. Бо різні напрями астрофотографії — це доволі різне обладнання. Телескопи з великою фокусною відстанню, чи малою… Астрокамери з великим чи малим пікселем… Спробуйте себе у знімкуванні різних об’єктів і через різні телескопи / камери. І те, що буде ближче і цікавіше — в тому напрямку і рухайтесь. Бо я знаю астрофотографів, які займаються знімкуванням об’єктів далекого космосу та постійно скаржаться на те, що не встигають відзняти потрібну кількість кадрів… Що результат поганий вийшов, а було витрачено багато годин накопичення світла.

Я закликаю не страждати та не мучити себе 🙂 Це хобі може принести багато радості. Спробуйте інші напрями астрофотографії, якщо в якомусь вам не щастить чи зовсім не вдається отримати той результат, який ви очікували.

Бажаю безхмарного і мирного неба добрим людям!

Сезонні примхи Сатурна: на планеті знайшли ключ до розуміння погоди газових гігантів