Що допоможе не загубитися в космосі

Вчені побоюються, що невагомість та сенсорна депривація можуть порушити відчуття рівноваги астронавтів. Під час виходу у відкритий космос вони ризикують загубитися. Щоб цього не сталося, для них придумали спеціальні пристрої, які треба носити на собі.

Просторова дизорієнтація — звичайна річ для астронавтів
Просторова дезорієнтація — звичайна річ для астронавтів. Джерело: phys.org

Дезорієнтація у космосі

У нещодавньому номері журналу Frontiers in Physiology з’явилася стаття низки американських дослідників, які звернули увагу на проблему просторової дезорієнтації астронавтів. На орбіті відсутня сила тяжіння. А якщо ти при цьому сидиш у великій металевій «банці», в яку ззовні не надходить жодних звуків, можна взагалі втратити здатність розуміти, де що розташоване.

Це і саме по собі неприємно, а під час виходу у відкритий космос можна загубитися назавжди, якщо страхувальні паски, якими астронавти пристебнуті до станції, кудись зникнуть. Просторова дезорієнтація може призвести до страшної смерті.

Тож дослідники вирішили перевірити, чи можна дати астронавтам щось, що дозволило б їхнім вестибулярним апаратам хоч трохи налаштуватися і набути відчуття орієнтації. Наприклад, вібраційні пристрої, які можна одягнути на себе і які даватимуть сигнали, коли перебувають у певному положенні.

Випробування вібраційних пристроїв

Вчені виготовили такі пристрої, які можна одягати на себе, і вирішили випробувати їх на Землі. Для цього використали спеціальний прилад, у якому учасника експерименту можна було обертати у різних площинах. Також для імітації сенсорної депривації йому одягали пов’язку на очі та навушники.

Після цього необхідно було зберегти рівновагу протягом певного часу. Загалом було 30 учасників, які були поділені на три групи. 10 посилено тренувалися в установці ще до тестів. Десятеро отримали по чотири вібрувальних браслети на руки та на ноги. 10 останніх отримали й тренування, і браслети.

Незалежно від того, у якій групі перебували учасники, самі тести складалися із 40 спроб, під час яких необхідно було зберігати рівновагу. У половині випробувань пристрій обертався у вертикальній площині, у решті випадків — у горизонтальній.

Результати випробувань

Спочатку абсолютно всі учасники були дезорієнтовані так само, як і астронавти у космічному польоті. При цьому майже всі заявили, що довіряють вібротакторам, хоча й відчувають дискомфорт, оскільки вказівки пристроїв відрізнялися від того, що підказували їм власні відчуття.

Зрештою, найкращий результат показала група учасників, які отримали й тренування, і вібротактори. Ті, хто користався тільки приладами, також непогано впоралися. Найсильніше ж просторова дезорієнтація вплинула на тих, хто отримував тільки тренування, хоча й вони дали певний результат.

При цьому навіть ті учасники, які отримували й браслети, й тренування, не змогли впоратися із завданнями на рівні людей, яким просторову дезорієнтацію не забезпечували. Проте дослідники сподіваються, що за тривалішого використання ці пристрої дадуть кращий ефект.

Джерело phys.org