Розкритий 250-річний секрет галактики Спляча Красуня

Міжнародна група астрономів, астрофізиків і космологів знайшла докази того, що зовнішній диск галактики M64 походить від меншої сусідньої карликової галактики. Команда написала статтю з описом своїх висновків, яка була прийнята для публікації в The Astrophysical Journal Letters.

M64
Фото галактики M64 (Спляча Красуня). Фото: NASA

Галактика М64 у сузір’ї Волосся Вероніки відома астрономам вже 250 років. Вона запам’яталась своїм зловісним виглядом, через що отримала прізвисько Чорне Око. Хоча у неї є й інша, більш приваблива назва — Спляча Красуня.

Ця галактика унікальна тим, що її внутрішні частини обертаються у протилежному напрямку від зовнішніх. Це призвело до припущення, що зовнішня частина була поглинута з іншої сусідньої карликової галактики. Раніше проведені роботи не змогли знайти жодних доказів попереднього існування іншої галактики.

У новому дослідженні вчені нарешті знайшли матеріал поблизу M64, який залишився від меншої галактики, коли вона була поглинута.

Кольорова мозаїка спостережень, зроблених за допомогою Subaru
Кольорова мозаїка спостережень, зроблених за допомогою Subaru. Джерело: arXiv

Щоб дізнатися більше про M64, дослідники вивчили дані з камери Hyper Suprime-Cam телескопа Subaru, дивлячись на області навколо галактики, а не безпосередньо на неї. Таким чином вони знайшли докази галактичного гало, що, як відомо, утворюється під час злиття галактик.

Вони також виявили щільну групу зір, відому як оболонка — такі утворення також виникають під час злиття галактик. Потім команда створила симуляцію, щоб зобразити оболонку, і вона показала, що узгоджується з попередніми висновками щодо інших злиттів, коли менша галактика втягується в більшу. Потім команда підтвердила свою гіпотезу, вивчивши дані з Hubble. Це дозволило зробити оцінки щодо складу і маси галактики, яка, як вони підозрювали, була поглинута.

Карта гало M64
Карта гало M64 (ліворуч) у порівнянні з симуляціями злиття галактик (праворуч). Джерело: arXiv

Вчені виявили, що обидві галактики раніше були схожі на Малу Магелланову Хмару, яка є карликовою галактикою, сусідньою до Чумацького Шляху. Було встановлено, що її густина складає приблизно 500 млн сонячних мас, що приблизно еквівалентно масі водневого диска, який утворює зовнішню частину галактики M64.

У висновку дослідники припускають, що в сукупності їхня робота пропонує сильний аргумент на користь канібалізації карликової галактики як джерела зовнішнього водневого диска галактики М64.

Раніше ми повідомляли про те, як гігантська галактика виявилася схожою на картоплину.