Рій галактик обертається навколо майбутнього квазара

Астрономи дослідили надзвичайно яскраву галактику, що розташована на відстані 12 млрд світлових років від нас. У ній багато гарячого пилу й у майбутньому вона може перетворитися на квазар. Крім того, навколо неї обертаються інші зоряні системи.

Рій галактик оточує майбутній квазар
Рій галактик оточує майбутній квазар. Джерело: Developer.nvidia.com

Як народжуються квазари

Астрономи вирішили дізнатися, як зі звичайних галактик утворюються квазари. Надмасивні чорні діри в центрі цих монстрів поглинають газ та пил, викидають джети зі швидкостями, близькими до світлових, та випромінюють дуже багато радіації.

Щоб зрозуміти, з чого усе починається, вчені дослідили галактику W0410-0913. Вона розташована на відстані 12 млрд світлових років від нас, тобто ми її бачимо такою, якою вона була трохи менш ніж за 2 млрд років після утворення Всесвіту.

Попри це, W0410-0913 вже вдесятеро масивніша за Чумацький Шлях і надзвичайно яскрава. Вона належить до класу галактик, закритих гарячим пилом, які також називають hot DOGs. У них дійсно багато розігрітого газу, який блокує інфрачервоне випромінювання, викликає активне зореутворення, але здебільшого все ж падає на надмасивну чорну діру.

Саме з таких об’єктів, як вважається, й утворюються квазари. Але їхня еволюція неможлива без певного оточення, яке б визначало подальший шлях перетворень. Тож дослідники використали Дуже великий телескоп (VLT) у Чилі, який дозволяє спостерігати область на небі у 40 разів більшу за саму галактику.

Рій галактик

Особливо цінним у роботі з VLT є те, що до його складу входить інструмент MUSE, який за допомогою аналізу спектра дозволяє визначати відстань до об’єкта. Завдяки йому дослідники змогли отримати 3D-зображення 24 невеликих галактик, які обертаються навколо W0410-0913 на близькій відстані.

Цей рій галактик не здивував дослідників. Вони очікували, що квазари мають народжуватися у щільних зоряних середовищах. Щобільше, ці середовища мають виглядати як уламки автокатастрофи, повні шматків газопилових хмар та зоряних скупчень, що перебувають у цілковитому хаосі.

Рій галактик, що оточує W0410-0913
Галактика W0410-0913 та її оточення. Джерело: Рhys.org

Аби перевірити це, астрономи використали масив антен ALMA та роздивилися W0410-0913 і рій галактик, які її оточують у радіодіапазоні. Вони виявили, що хаосу немає. Газ і пил дійсно обертаються навколо надмасивної чорної діри у центрі «хот-дога», але жодних катастрофічних зіткнень не відбувається.

Усе це свідчить, що народження квазарів справді здійснюється за тісної міжгалактичної взаємодії. Рій галактик відіграє роль джерела газу для перетворення надмасивної чорної діри на найяскравіший об’єкт у Всесвіті. Але відбувається це без катастрофічних наслідків для них.