Як побачити рідкісне сполучення Марса з Юпітером

14 та 15 серпня ми зможемо спостерігати вельми рідкісну подію: сполучення Марса з Юпітером. Дві яскраві різнокольорові планети так близько в небі — справжня естетична насолода!

Під сполученням в астрономії розуміють таке положення планет на небесній сфері, при якому вони мають однакове пряме піднесення або однакову екліптичну довготу. Нам, спостерігачам із Землі, здається, що планети розташовані дуже близько одна до одної, хоча насправді Марс та Юпітер розділятиме більше ніж 575 млн км.

Марс робить один оберт навколо Сонця за 687 днів, Юпітер же витрачає на це 4333 дні. Тому Марс рухається небосхилом значно швидше, ніж Юпітер, наздоганяючи його приблизно кожні 2 роки й 3 місяці. Але оскільки площини орбіт планет дещо нахилені одна відносно одної, планети майже ніколи не «зливаються» в одну. Зазираючи далеко в минуле, астрономи обчислили, що у 1761 році Марс з Юпітером підійшли настільки близько, що для неозброєного ока здавалися одним небесним об’єктом. А наступне майже настільки близьке сполучення відбудеться аж 2348 року.

14 серпня о 17:56 Юпітер та Марс опиняться найближче одна до одної з 2018 року, і кутова відстань між ними складатиме лише 18′, що менше за видимий діаметр Місяця. Але у той момент для спостерігачів в Україні вони перебуватимуть приблизно у 10° під горизонтом. З-за обрію яскрава пара з’явиться ближче до 01:00 години ночі. Тому для нас оптимальні дні спостережень — 14 та 15 серпня, коли відстань між планетами буде лише трошки більшою, і їх все ще можна буде побачити в одному полі зору невеличкого телескопа.

Розташувавшись між рогами Тельця, Юпітер і Марс будуть сяяти діамантами, органічно доповнюючи це насичене сузір’я. Золотистий Юпітер із блиском -2.2m пануватиме на небі як найяскравіший об’єкт. А червонуватий Марс, яскравість якого складатиме 0.8m, буде дещо нагадувати Альдебаран — найяскравішу зорю Тельця, розташовану неподалік у розсіяному скупченні Гіади. Окрім суттєвої різниці у блиску та кольорі, планети дуже відрізняються видимими розмірами, які можна побачити у телескоп: гігант Юпітер — 36″, а Марс — лише 6″.

Изображение выглядит как Цифровая сборка, снимок экрана, Компьютерная игра, Программное обеспечение для видеоигр

Автоматически созданное описание

Вигляд сузір’я Тельця 14 серпня о 03:00

Наступного разу настільки тісне наближення Юпітера і Марса ми зможемо спостерігати аж 1 грудня 2033 року, коли планети підійдуть ще ближче одна до одної, і видима відстань між ними складатиме лише 11′ (приблизно третина диска Місяця). Тож не пропустіть рідкісну нагоду! Виглядаючи Марс та Юпітер, зверніть увагу також на два розсіяних зоряних скупчення в сузір’ї Тельця: Гіади («морда» бика) та Плеяди — більш компактне скупчення, схоже на маленький ковшик.

Відкриття взаємодій нейтрино наблизило вчених до розгадки таємниці темної матерії