Раз на кілька десятиліть: радар NASA відстежив два великі астероїди

Вчені з Лабораторії реактивного руху NASA (JPL) скористалися радаром Комплексу далекого космічного зв’язку Голдстоун для вивчення двох навколоземних астероїдів, що зблизилися з нашою планетою наприкінці червня. З’ясувалося, що один із них має крихітний місяць.

Компаньйон астероїда

Кінець минулого місяця видався вельми насиченим для вчених з JPL. 27 і 29 червня з нашою планетою мали зблизитися два астероїди. Дослідники вирішили вивчити їх, використовуючи 70-метрову антену Комплексу далекого космічного зв’язку Голдстоун. Для цього вони передавали радіохвилі на астероїди і потім приймали відбиті сигнали.

70-метрова антена комплексу Голдстоун. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Першою ціллю Голдстоун став астероїд 2011 UL21. Він був відкритий у 2011 році, його діаметр становить 1,5 км. 27 червня астероїд пролетів на відстані 6,6 млн км від нашої планети. Це приблизно в 17 разів більше за дистанцію між Землею та Місяцем.

Спостереження показали, що астероїд має приблизно сферичну форму. Крім того, з’ясувалося, що він являє собою бінарну систему. У 2011 UL21 є невеликий супутник, який обертається на відстані близько 3 км від нього.

Радарні зображення астероїда 2011 UL21. Кружок позначає його супутник. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Вважається, що близько двох третин астероїдів такого розміру мають супутники. Їхнє вивчення важливе, тому що астрономи можуть використовувати вимірювання взаємного положення для оцінки орбіт, мас і щільності, що дає ключову інформацію про те, як такі об’єкти могли утворитися. Варто також зазначити, що 2011 UL21 класифікується як потенційно небезпечний. Однак розрахунки його майбутніх орбіт показують, що в осяжному майбутньому він не становить загрози для нашої планети.

Зближення раз на кілька десятиліть

Усього через два дні після візиту 2011 UL21 до Землі наблизився 150-метровий астероїд 2024 MK, що пролетів на відстані 295 тисяч км (це трохи більше трьох чвертей дистанції між Місяцем і Землею). Настільки тісні зближення з навколоземними об’єктами розміром із 2024 MK відбуваються відносно рідко, у середньому раз на кілька десятиліть. Тому команда JPL прагнула зібрати якомога більше даних про цей об’єкт. При цьому, оскільки 2024 MK був відкритий всього за 13 днів до візиту, у вчених було не так багато часу на підготовку спостережень.

Радарні зображення астероїда 2024 MK. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Для вивчення 2024 MK дослідники знову використали 70-метрову антену Комплексу Голдстоун для передачі радіохвиль. Але цього разу відбитий сигнал приймався 34-метровою антеною. Отримані зображення показали, що астероїд має витягнуту й незграбну форму з помітними плоскими й округлими ділянками. На його поверхні видно западини, гребені та валуни шириною близько 10 метрів.

Анімація, що демонструє обертання астероїда 2024 MK. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Під час візиту гравітація Землі змінила орбіту 2024 MK, скоротивши його орбітальний період приблизно на 24 дні. Хоча цей астероїд класифікується як потенційно небезпечний, розрахунки свідчать, що в найближчому майбутньому він не становить загрози для нашої планети.

Ви також можете почитати наш матеріал про те, де в Україні збереглися метеоритні кратери.

За матеріалами JPL