Радіотелескоп ALMA показав танок зорі, що помирає

Міжнародна команда науковців, озброєна потужним телескопом ALMA в Чилі, розгадала складний небесний танок зорі, що помирає. Її дослідження може пролити світло на наше уявлення про еволюцію космічних об’єктів.

Отримане за допомогою ALMA зображення помираючої зорі
Отримане за допомогою ALMA зображення зорі, що помирає. Джерело: phys.org

Що вдалося побачити астрономам?

Дослідження, опубліковане в журналі Nature Astronomy, дозволить дізнатися нові подробиці щодо орбітальних параметрів червоного гіганта, який завершує існування та скидає свої зовнішні шари під впливом сильного зоряного вітру. Дослідники натрапили на несподівані молекулярні викиди з одного боку світила — космічну аномалію, що вказує на участь у цьому процесі гарячішої зорі-супутника. Вчені звернули увагу на особливу емісію нітриду кремнію з одного боку небесного тіла.

Об’єктом дослідження науковців стала система W Водолія, де зоря, що помирає, не є самотньою, а має компаньйона — більш довгоживуче сонцеподібне світило. Досі хитросплетіння їхньої орбіти залишалися космічною таємницею, і лише припущенням було те, що вона може тривати століттями.

Нові дослідження ALMA

Нещодавні дослідження дозволили відкрити таємницю. Виявилося, що це високоеліптична орбіта, небесні тіла якої роблять приблизно один оберт за тисячоліття. Дослідницька група застосувала гідродинамічне моделювання, щоб розшифрувати вплив супутника на випромінювання зорі, що помирає.

Візуалізовані у вигляді концентричних кілець при погляді збоку, ці закономірності були не просто теоретичними — вони були яскраво підтверджені даними ALMA. Завдяки доповненим спостереженням інструменту SPHERE на Дуже великому телескопі Європейської південної обсерваторії та історичним даним космічного телескопа Hubble, команда розкрила таємниці руху зір.

У дослідженні вперше застосований метод, що використовує ALMA для виявлення хімічних сигнатур, залишених минулими зіткненнями зір. Цей інструмент обіцяє відкрити приховані супутники інших загадкових світил, що помирають, та не помітні через густі хмари пилу.

У галактиці, де майже половина зір, подібних до нашого Сонця, існують парами або трійками, це дослідження знаменує собою важливу віху в розумінні того, як компоненти зіркових пар впливають на своїх небесних сусідів.