Радіосигнали червоних карликів указали на «приховані» екзопланети

Переважну більшість відомих нам екзопланет знайшли двома способами: транзитним і шляхом вимірювання коливань радіальної швидкості зірок. Однак жоден із них не гарантує 100% виявлення світів у інших зоряних системах. Тому чимало астрономів розробляють додаткові методики пошуку подібних об’єктів, що дозволять домогтися більшої ефективності.

Червоний карлик і газовий гігант в уяві художника. Джерело: NASA

Команда австралійських дослідників вирішила зробити ставку на радіовипромінювання. Відомо, що планети Сонячної системи, які мають магнітні поля, взаємодіочи з сонячним вітром, випускають потужні радіохвилі. Особливо яскраво цей ефект спостерігається у випадку з Юпітером. Це пов’язано з тим, що його вулканічний супутник Іо викидає в космос велику кількість часток, які викликають надзвичайно інтенсивні полярні сяйва, що є джерелом характерних радіосигналів.

Використовуючи нідерландський радіотелескоп LOFAR, вчені дослідили популяцію червоних карликів і виявили 19 зірок, які є джерелом радіосплесків. Більшість із них являють собою активні світила, і це дозволяє пояснити природу зареєстрованих сигналів. Однак чотири червоних карлики вже пройшли фазу основної активності й демонструють значно спокійнішу поведінку.

Червоний карлик і полярне сяйво, викликане його взаємодією з екзопланетою, в уяві художника. Джерело: Daniëlle Futselaar

У пошуках пояснення природи знайдених сигналів астрономи розробили модель радіовипромінювання зірок, узявши за основу збільшену версію системи «Юпітер-Іо», яка найкраще відповідає результатам спостережень. Дослідники підкреслюють, що поки зарано казати про повну впевненість у тому, що джерелом цих сигналів є невидимі супутники, які обертаються навколо червоних карликів — для цього будуть потрібні додаткові спостереження. Але вчені сподіваються, що розроблений ними спосіб надалі можна буде використовувати для пошуку екзопланет.

За матеріалами: https://phys.org