Радіоастрономи відкрили три нові пульсари у відомому скупченні

Китайські астрономи, які працюють із гігантським телескопом FAST, відкрили три нові пульсари. Ці нейтронні зорі розташовані у відомому скупченні Мессьє 15 і дуже швидко обертаються, дві з них роблять це менш ніж за 5 секунд, а ще одна — за мільйонні долі секунди.

Астрономи відкрили три нові пульсари
Астрономи відкрили три нові пульсари. Джерело: www.skyatnightmagazine.com

FAST зробив відкриття у кулястому скупченні

Китайський радіотелескоп FAST має найбільшу у світі суцільну антену. Її діаметр складає 500 м. Нещодавно за його допомогою дослідники змогли відкрити три нові пульсари у старому і добре відомому кулястому скупченні Мессьє 15.

Пульсарами називаються нейтронні зорі — залишки наднових, котрі являють собою ядро зорі, що стиснулося до діаметра у кілька десятків кілометрів. Вони надзвичайно швидко обертаються і при цьому породжують змінний радіосигнал, який зазвичай чути значно краще, ніж самі пульсари видно.

Своєю чергою Мессьє 15 — одне з найкраще вивчених кулястих скупчень у Галактиці. Воно розташоване на відстані приблизно 35 700 св. років від нас, а його діаметр складає близько 88 св. років. У цій не такій вже великій сфері вміщується величезна кількість зір загальною масою майже 560 тис. мас Сонця.

Це дуже старе скупчення. Його вік сягає 12 млрд років. Ще раніше у цьому утворенні виявили 9 пульсарів. Ось чому китайські радіоастрономи вирішили до нього придивитися уважніше. Вони підозрювали, що всередині можуть ховатися раніше невідомі об’єкти, й не помилилися в цьому.

Три нові пульсари

Загалом вдалося ідентифікувати три раніше невідомі пульсари. Вони отримали позначення PSR J2129+1210J, PSR J2129+1210K та PSR J2129+1210L. Один із них є мілісекундним, а два інших — довгоперіодичними.

Мілісекундними називають пульсари, які обертаються з періодом у кілька мільйонних долей секунди. Зазвичай вони входять до складу тісних подвійних систем. Більша зоря при цьому перетворюється на нейтронну, а менша ще довго живить її своєю речовиною.

Саме таким є пульсар PSR J2129+1210J. Період його обертання становить 11,89 мс. Дві інші нейтронні зорі обертаються з періодами 1,93 та 3,96 с. При цьому їхнє положення досі точно не визначене. Однак вчені переконані, що вони не можуть перебувати далеко від центру скупчення.