путін звільнив рогозіна, а супутникові знімки показали нові масові поховання в Маріуполі: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин до сніданку: на МКС вивчатимуть вплив пилу на клімат Землі. NASA шукає фінансування для відправки вчених на орбіту, а ми розповідаємо про тканинну інженерію та створення органів у космосі.

Путін звільнив Рогозіна з посади голови «Роскосмосу»

Дмітрія рогозіна звільнили з посади голови космічної агенції росії. На його місце призначений колишній військовий Юрій Борисов. До цього він був віце-прем’єром із питань оборонно-промислового комплексу.

Армійська кар’єра Юрія Борисова пов’язана з військами ППО. Під час служби у Радянській армії він отримав освіту в галузі математики в московському державному університеті. Після виходу у відставку очолював оборонні підприємства, пізніше був заступником міністра промисловості та торгівлі. На цій посаді він займався впровадженням супутникової системи навігації «ГЛОНАСС». У 2012-2018 роках був заступником міністра оборони. З 2018-го і до теперішнього часу Борисов займав посаду віце прем’єра із питань оборонно-промислового комплексу.

Супутники зазнімкували 1400 нових могил на цвинтарі Маріуполя

Знімки, зроблені супутниками компанії Planet, показали появу багатьох нових могил на цвинтарі Маріуполя. Про це йдеться у звіті, опублікованому британським Центром інформаційної стійкості (CIR). За оцінками дослідників, у проміжку між 12 травня та 29 червня на Старокримському цвинтарі Маріуполя з’явилося не менше 1400 нових могил. Оскільки в цей період у місті не велись активні бойові дії, швидше за все, йдеться про поховання тіл мирних жителів, витягнутих з-під руїн.

На МКС відправили новий прилад вивчення кліматичного впливу пилу у верхніх шарах атмосфери Землі

До Міжнародної космічної станції (МКС) прямує нова місія з вивчення Землі під назвою EMIT. Новий прилад призначений для відстеження пилу, коли він переміщається з одного місця до іншого за допомогою атмосферних потоків.

Іноді ми бачимо зображення гігантських пилових бур, що рухаються поверхнею Землі. Сильні вітри, які несуть хмари пилу, переміщують понад мільярд метричних тонн матеріалу. Часом він переноситься з пустель Африки до Північної Америки, в інших випадках — над населеними ділянками суші у Середземномор’ї. Наслідки цих явищ для нашої планети ясно показують, що пил впливає на місцевий та глобальний клімат. Вчені шукають докладнішу інформацію про довгострокові наслідки цього «розселення пилу».

Палата представників ухвалила законопроект про дозвіл на оборону

Нижня палата Конгресу США ухвалила Закон про дозвіл на національну оборону на 2023 рік. Законопроект передбачає виділення 839 млрд доларів на військові витрати, що на 37 млрд доларів більше, ніж запросила адміністрація. Він включає кілька пов’язаних із космосом поправок, що стосуються збільшення фінансування космічних запусків і вимог до Пентагону виступити з програмою «тактично реагуючого космосу», орієнтованою на швидкий запуск малих супутників. Інші положення NDAA Палати представників закликають Міністерство оборони використовувати комерційні космічні послуги для зв’язку, інформування про навколоземний простір і видалення космічного сміття.

Супутникові знімки Capella Space тепер доступні у хмарі Amazon Web Services

Capella Space розширила свою програму відкритих даних, надавши вибірку зображень SAR (радар із синтезованою апертурою), вільно доступну через програму спонсорства відкритих даних Amazon Web Services (AWS). Програма відкритих даних Capella призначена для того, щоб надати дослідникам, некомерційним структкрам, розробникам і організаціям з реагування на стихійні лиха прямий доступ до високоякісних даних спостереження Землі (EO).

МКС. Світлина, зроблена 8 листопада учасниками місії Crew-2. Джерело: NASA

NASA пропонує програму відправки вчених на МКС

Науковий підрозділ NASA шукає фінансування для програми, що дозволила би доставляти вчених на МКС у межах приватних місій для проведення досліджень, які потім можна було би передати астронавтам.

«Ми прагнемо повернути вчених у космос», — сказав директор відділу біологічних і фізичних наук NASA Крейг Кундрот. Він провів паралелі зі спеціалістами з корисного навантаження, які літали на шатлах. Серед непрофесійних астронавтів були вчені та інженери, які брали участь у місіях для проведення наукових досліджень.

«Клітинне будівництво» в невагомості (стаття)

Тканинна інженерія — це сукупність біотехнологічних підходів, що спрямовані на відтворення структури та функцій тканин і органів поза межами організму за допомогою різноманітних інструментів. Одним із них є культивування клітин, часто не лише у так званому культуральному посуді (як для інших біотехнологічних цілей), а в об’ємних структурах, створених із елементів позаклітинного матриксу або аналогічних речовин. Такі структури можуть бути надруковані на 3D-принтері чи створені іншим способом. Ми часто чуємо вислів «вирощування органів», але варто наголосити, що процес створення тканинно-інженерних конструкцій дуже складний, тому слово «вирощування» не зовсім підходить для його опису. Однак терміну, який би було так само зручно застосовувати у побуті, поки немає, тому далі ми спробуємо провести деякі паралелі з вирощуванням рослин на городі.

Читайте у попередньому дайджесті: NASA та роскосмос майже домовилися обмінятися місцями під час доставки астронавтів на МКС, а Китай готується запустити другий модуль своєї орбітальної станції: дайджест новин