Просто про складне | Як на нас впливають магнітні бурі

Щоразу, коли у нас безпричинно починає боліти голова, підвищується тиск або просто поганий настрій, ми підозрюємо в цьому магнітні бурі. Явище це вже певною мірою вивчене. Проте з його впливом на людський організм не все так просто.

Як на нас впливають магнітні бурі?

1. Що таке магнітна буря?

Геомагнітна буря — це збурення магнітного поля нашої планети, під час яких воно істотно підсилюється. В результаті змінюються умови проходження радіохвиль у верхніх шарах атмосфери, в електричних схемах можуть виникати наведені струми, здатні пошкодити їх.

Причиною виникнення геомагнітних бур є спалахи на Сонці. Згущення заряджених частинок, які викидаються в космос під час таких подій, досягають магнітосфери Землі, взаємодіють із нею та викликають збурення. Протягом одного циклу сонячної активності, що в середньому триває 11 років, можуть спостерігатися десятки штормів, достатньо сильних, аби викликати наведені струми, й сотні менших, здатних порушити радіозв’язок.

2. Як передбачити магнітну бурю?

Точність передбачення геомагнітних штормів прив’язана до активності Сонця. Періоди її максимуму відомі з точністю до року, і вчені можуть впевнено сказати, що тоді збурень магнітосфери Землі буде більше. Але коли саме вони стануться — відповісти неможливо.

За кілька днів наперед учені можуть лише приблизно визначити, чи будуть у найближчий період потужні спалахи. Вони, своєю чергою, пов’язані з кількістю сонячних плям. Що ж стосується попередження про те, що геомагнітна буря спостерігатиметься конкретно у певний день, то його можна дати лише після того, як спалах стався. Зазвичай це буває за лічені години чи десятки годин до початку явища.

3. Чи справді магнітні бурі впливають на самопочуття людей?

Якщо стосовно того, яким чином магнітні бурі можуть пошкодити техніку, практично ніхто не сумнівається, то щодо того, чи шкодять вони здоров’ю людей, одностайності у вчених немає. Є деякі окремі дослідження, які підтверджують такий вплив, однак жодних визнаних усіма лікарями висновків не існує.

Відомо, що під час геомагнітних штормів атмосфера Землі може ставати менш щільною. Це спричиняє зміну тиску, що може впливати на організм як різка зміна погоди. У групі ризику опиняються люди, яких заведено вважати метеозалежними. Робота не дуже здорової серцево-судинної системи може порушуватися. Це підтверджується багатьма, але не всіма дослідженнями.

Що ж до безпосереднього впливу змін магнітного поля на нервову систему людини, то він є дуже незначним. Коливання у десятки та сотні нанотесла занадто малі, аби викликати зміни в нашому організмі. Більш чутливі тварини можуть на них реагувати, однак жодних достовірних спостережень відхилень у поведінці людей під час геомагнітних штормів немає.

4. Що радять лікарі?

Якщо ви все ж відчуваєте під час геомагнітної бурі втому, головний біль, мігрень або посилене серцебиття, можна вжити заходів для подолання цих симптомів. Насамперед не накручуйте себе. Одним із пояснень того, що люди в такі періоди почуваються погано, є ефект ноцебо. Тобто вам може просто здаватися, що ваше самопочуття погіршилося.

З іншого боку, геомагнітна буря може чинити реальний вплив на кардіоваскулярну систему. Лікарі радять у такі дні не перенапружуватися, висипатися, пити чай, за необхідності приймати заспокійливе та ліки проти підвищення тиску.

5. Як спалахи на Сонці впливають на астронавтів?

Усе вищевказане стосується людей, які перебувають на Землі. Для них магнітне поле планети й атмосфера виступають як щит, який захищає від космічної радіації. Однак астронавти на навколоземній орбіті вже не мають цього захисту. Тож під час геомагнітної бурі вони зазнають помітної шкоди від заряджених частинок, які її викликають.

Дія їх схожа на отримання будь-якої великої дози радіації: вони збільшують вірогідність розвитку багатьох небезпечних хвороб у майбутньому. До речі, радіаційні ураження можуть у ці дні отримати навіть пасажири авіарейсів, які пролітають неподалік від полюсів Землі, де магнітне поле планети дозволяє зарядженим частинкам проникати глибоко в атмосферу.