Просто про складне | Що досліджуватиме місія Psyche

12 жовтня в космос має стартувати місія Psyche. Метою автоматичного розвідника стане астероїд Психея. На відміну від зонда OSIRIS-REx, що нещодавно завершив свою подорож, цей апарат не повертатиме на Землю жодних зразків. Проте його дослідження будуть не менш цікавими.

Апарат Psyche та астероїд Психея

Чим цікавий астероїд Психея?

Психея (16 Psyche) — астероїд головного поясу. Його середня відстань від Сонця складає 437 млн км. До Землі він ніколи не наближається. Це тіло має вкрай неправильну форму та розміри 240×185×145 км, що дозволяє йому увійти в десятку найбільших астероїдів поясу.

Цікавою Психею робить її хімічний склад і висока густина, яка складає 3,977 г/см3. Це небесне тіло належить до металевих астероїдів і є найбільшим із них.

Подібні об’єкти достатньо рідкісні. Існує теорія, що Психея є рештками ядра якогось значно більшого тіла, яке було зруйноване в результаті зіткнення. Також цікавим є нахил осі обертання астероїда, що складає 95°. Фактично він рухається орбітою, «лежачи на боку», як планета Уран.

Що намагатиметься дізнатися Psyche?

Psyche вивчатиме структуру, форму, хімічний склад, магнітне поле та розподіл маси Психеї. Головне питання, на яке апарат має дати відповідь, — чи справді цей астероїд є металевим ядром іншого тіла, чи він утворився сам по собі.

Якщо Психея дійсно колись втратила значну частину неметалевої кори, вчені за допомогою апарата спробують дізнатися, коли та за яких обставин це сталося. Також вони отримають унікальну можливість зазирнути всередину нашої планети: вважається, що металічні астероїди схожі на ядра планет земної групи.

Які наукові прилади встановлені на борту апарата?

На борту Psyche є кілька наукових приладів, які допоможуть йому виконати свою місію. Мультиспектральна камера високої роздільної здатності може розрізнити металеві та силікатні ділянки поверхні. Спектрометр нейтронів і гамма-частинок аналізуватиме хімічний склад астероїда. Магнітометр дозволить дізнатися, чи має Психея хоч якийсь залишковий заряд і магнітне поле, а система зв’язку — точно визначати параметри орбіти апарата в кожній точці, що дасть можливість вивчити гравітаційне поле об’єкта досліджень.

Що унікального є у конструкції зонда?

Конструкція Psyche містить дві достатньо цікаві технічні новинки. Перша — це електрореактивний двигун на ефекті Голла. Його питомий імпульс складає 1800 с, що у 3,5 раза більше, ніж у хімічних двигунів. Завдяки чому всю програму польоту апарат виконає, використавши всього 425 кг ксенону, що слугуватиме робочим тілом двигуна.

Другою технічною новинкою стане експериментальна система лазерного зв’язку. Замість того, аби надсилати на Землю радіосигнали, Psyche передаватиме цифровий код лазерним променем. Його прийматиме телескоп у Паломарській обсерваторії. Очікується, що таким чином вдасться передавати дані у 10–100 разів швидше, ніж через радіохвилі.

Наскільки швидко Psyche дістанеться мети?

Подорож Psyche до його мети не можна назвати швидкою. Ідея місії була публічно представлена ще на початку 2015 року. У 2017-му оголосили, що її справді реалізують. Тоді ж датою запуску обрали 2022 рік. Однак пізніше старт перенесли ще на рік, бо саме на жовтень 2023-го припадало наступне стартове вікно.

Проте старт 12 жовтня буде лише початком подорожі апарата. У процесі польоту він має зробити півтора оберти навколо Сонця та здійснити гравітаційний маневр поблизу Марса. До Психеї він прибуде у 2029 році, вийде на орбіту навколо неї та почне повільно знижуватися, проводячи дослідження, розраховані принаймні на 21 місяць.