Просто про складне | 5 дивовижних фактів про Уран

13 березня 1781 року англійський астроном Вільям Гершель помітив у свій телескоп крихітну пляму і спочатку подумав, що це нова комета. Проте згодом стало зрозуміло, що насправді це планета, розташована від Сонця значно далі, ніж Земля. Зараз ми знаємо її під назвою «Уран».

Уран

1. Хто насправді відкрив Уран?

Середня відстань від Сонця до Урана становить майже 3 млрд км. Побачити Уран із Землі неозброєним оком цілком можливо, однак складно. При цьому обертається він надзвичайно повільно, через що відрізнити його від зорі дуже важко.

Саме тому сказати, хто першим спостерігав цю планету, неможливо. Скоріш за все, ще в глибокій давнині люди спостерігали за Ураном, проте відрізнити цю планету Сонячної системи від зорі не вдавалося століттями.

Першою людиною, яка точно бачила Уран і залишила про це запис, але не зрозуміла, що це насправді таке, був англійський астроном Джон Флемстід. Це сталось у 1690 році. Після нього Уран спостерігали ще принаймні 20 разів, перш ніж спостереження Гершеля довели, що це — планета.

2. Як Уран отримав свою назву?

Свою теперішню назву Уран отримав не відразу, а через суперечки, що тривали з цього приводу. Сам Гершель називав відкрите ним тіло Georgium Sidus, тобто «Зоря Георга», маючи при цьому на увазі англійського короля Георга III, який був його покровителем.

В англійській астрономічній літературі ця назва сьомої від Сонця планети зберігалася до середини XIX століття. Проте в інших країнах цю ідею сприйняли несхвально. Там пропонували назвати її «Гершель» на честь першовідкривача.

Назву «Уран» запропонував німецький астроном Йоганн Боде. Згідно з грецькою міфологією, так звали бога неба, батька Кроноса, якому відповідав Сатурн. При цьому Уран — єдина велика планета, що отримала не латинську назву.

3. Чому рух Урана по орбіті такий дивний?

Уран робить один оберт навколо Сонця за 84 роки, тобто рухається своєю орбітою надзвичайно повільно. Однак дивним його вважають не через це. Річ у тім, що різниця осі обертання Урана із перпендикуляром до площини його орбіти складає 98°. Тобто планета фактично «лежить на боку» і трохи «догори дриґом», саме в такому вигляді здійснюючи свою космічну мандрівку.

Це, а також сильне зміщення магнітних полюсів відносно планетографічних, навело вчених на думку, що колись, на зорі свого існування, Уран зіштовхнувся з якимось великим тілом, яке його «поклало на бік».

4. Якого кольору Уран?

Як і у будь-якої іншої планети, колір Урана залежить від освітлення. Для астрономів, які спостерігають його в телескопи, планета скидається на гладеньку кульку блідо-зеленуватого кольору. І це досить сильно відрізняє її від сусіднього Нептуна: той має насичений синій колір і смуги хмар.

Однак нещодавні дослідження виявили, що насправді глибини Урана мають той самий колір, що й Нептун — синій. Просто на певній висоті в його атмосфері постійно присутній густий туман, який ефективно розсіює частину електромагнітних хвиль певної довжини.

5. Скільки кілець в Урана?

Уран має систему кілець. Вперше про неї повідомив ще Гершель, проте науковці досі сперечаються, чи міг він насправді бачити ці структури. Адже після нього їх не помічали протягом двох століть. Лише 1977 року під час спостережень покриття Ураном далекої зорі вчені помітили, що її блиск почав коливатися задовго до того, як вона торкнулася диска планети.

Так вони дізналися про існування системи з 9 кілець. Апарат Voyager 2, що пролетів повз Уран 1986 року, додав до них ще два. А у 2006-му за допомогою космічного телескопа Hubble було доведено існування ще двох кілець. Отже, їхня загальна кількість сягнула 13.