Позаземне життя допоможе знайти деформований навколо Сонця простір-час

Людство активно шукає ознаки існування позаземного життя та використовує для цього найпотужніші телескопи як на Землі, так і у космосі. Але поки безрезультатно. Нове дослідження підвищує шанси на пошук інопланетян, якщо вони існують. Нова ідея отримала назву Solar Gravitational Lens (SGL). NASA в межах своєї програми Innovative Advanced Concepts (NIAC) профінансувала у 2020 році інноваційний спосіб збільшення масштабу далеких екзопланет на відстані до 100 світлових років від Землі, використовуючи гравітаційне лінзування.

Концепція художника гравітаційної лінзи навколо зірки
Концепція гравітаційної лінзи навколо зорі. Фото: Vice

Дослідники на чолі зі старшим науковим співробітником лабораторій фізичних наук некомерційного дослідницького центру The Aerospace Corporation Генрі Хельваджяном уже поділилися результатами праці на сервері препринтів arxiv. Хоча команда попереджала, що місії потрібно буде подолати кілька технічних проблем, зрештою, вона може відповісти на одне з найбільш фундаментальних питань людства: чи самотні ми у Всесвіті?

Принцип роботи SGL

Приголомшливі види, створені гравітаційним лінзуванням, нещодавно були продемонстровані на перших публічних зображеннях, зроблених космічним телескопом James Webb, які містили збільшені галактики раннього Всесвіту. З правильної точки зору цей викривлений простір-час збільшує все, що перебуває позаду нього, дозволяючи вченим помічати об’єкти поза полем зору. Тепер дослідники пропонують використовувати як лінзу наше власне Сонце.

«Особливий інтерес представляє можливість використання SGL для отримання зображень із високою просторовою та спектральною роздільною здатністю потенційно «живої» екзопланети у далеких системах. Прямі зображення екзопланет з високою роздільною здатністю, отримані за допомогою SGL, можуть допомогти знайти ознаки придатності їх для життя», — пояснили дослідники.

Коли чекати на перші результати?

Фокальна точка гравітаційної лінзи Сонця розташована повністю в міжзоряному просторі, що в 550 і 900 разів далі, ніж Земля обертається навколо нашої зорі. Жоден космічний корабель ще не виходив так далеко за межі Сонячної системи. Хельваджян і його колеги пропонують використовувати метровий телескоп із сонцезахисним навісом, який буде оснащений сонячними вітрилами для швидкого досягнення точки спостереження. На це знадобиться приблизно 25 — 30 років. Проте якби телескоп міг знайти інопланетне життя таким способом, то ця місія була б варта тривалого очікування.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали, як вчені виявили квазари.

За матеріалами Vice