Побудову космічного ліфта відтермінували на 25 років

Ідея космічного ліфта описана в багатьох фантастичних оповіданнях. Уявіть собі трос, що з’єднує Землю з космосом, який дозволяє досягати навколоземної орбіти майже безкоштовно — це і є основна ідея космічного ліфта. Але для побудови такого транспорту треба вирішити низку дуже складних проблем. Утім, є надія, що такий проєкт може бути втіленим у життя.

Одна із концепцій космічного ліфта
Одна з концепцій космічного ліфта. Ілюстрація: Science Alert

Японська компанія Obayashi Corporation, відома завдяки будівництву Токійського хмарочоса, оголосила ще у 2012 році про намір побудувати космічний ліфт до 2050-го. Проєкт вартістю 100 млрд доларів США планували розпочати у 2025 році. Проте Йодзі Ісікава, автор звіту і представник відділу майбутніх технологій компанії, зазначив, що будівництво, швидше за все, наступного року не розпочнеться. Наразі компанія займається дослідженнями, розробками, ескізним дизайном, налагодженням партнерства та просуванням проєкту.

Божевільна ідея

Деякі експерти сумніваються в реалістичності космічного ліфта. Крістіан Джонсон, автор доповіді про космічні ліфти, визнає, що ідея здається божевільною, але є вчені, які підтримують її та прагнуть реалізувати.

Запуск людей і вантажів у космос на ракетах надзвичайно вартісний. Наприклад, NASA оцінює, що чотири місії на Місяць за допомогою ракети Artemis коштуватимуть 4,1 млрд доларів за запуск. Причина цього — у великій кількості дорогого палива, що збільшує загальну вагу і витрати.

Космічний ліфт, навпаки, не потребує ракет і палива. Вантажі можна було б доставляти на орбіту на електромагнітних транспортних засобах, які називаються підйомниками. Ці підйомники можуть живитися дистанційно, наприклад, за допомогою сонячної енергії або мікрохвиль, усуваючи потребу в бортовому паливі.

Переваги космічного ліфта

Ісікава у своєму звіті зазначає, що космічний ліфт може знизити вартість переміщення товарів у космос до 24 долари за кг. Для порівняння, запуск Falcon 9 компанії SpaceX коштує близько 552 долари за кг.

Одна із концепцій космічного ліфта
Одна з концепцій космічного ліфта. Ілюстрація: Science Alert

Космічний ліфт має й інші переваги. За словами Джонсона, відсутній ризик вибуху, як це трапляється з ракетами. Самі підйомники, які працюють на електротязі, взагалі мають нульовий рівень викидів. Але космічний ліфт може бути дуже повільним, рухаючись зі швидкістю 200 км/год. Це повільніше, ніж ракети, але це зменшує вібрації, що дуже корисно для виводу на орбіту чутливого обладнання.

Головні проблеми

Наразі однією з найбільших перешкод для створення космічного ліфта є вибір матеріалу для троса. Трос має бути неймовірно міцним, щоб витримувати величезну напругу. Сталь не підходить, оскільки її на Землі недостатньо для такого амбітного проєкту. Потенційним рішенням могли б стати вуглецеві нанотрубки — вони набагато легші та міцніші за сталь. Проте нинішня довжина нанотрубок обмежена — найдовші з них ледь досягають метра в довжину. Але для побудови ліфта трос повинен мати довжину щонайменше 40 тис. км. Отже, космічний ліфт залишається амбітною мрією, що вимагає нових технологій та матеріалів.

Але є й інші проблеми. Наприклад, трос космічного ліфта буде перебувати під таким неймовірним натягом, що може легко обірватися. Також варто враховувати й погодні умови, як-от торнадо, мусони та урагани. Зрештою, трос може знищити звичайний удар блискавки. І це лише поверхневий перелік викликів.

Враховуючи всі ризики, компанія Obayashi Corporation налаштована оптимістично та впевнена, що зможе ввести перший космічний ліфт в експлуатацію до 2050 року.

Раніше ми повідомляли про те, як американські астронавти випробували ліфт для Місяця.