Планета розміром із Сатурн має надзвичайно масивне ядро

Вчені дослідили екзопланету TOI-837 b. Вона являє собою великий газовий гігант, розміром приблизно із Сатурн. При цьому всередині розташоване надзвичайно важке ядро, маса якого становить близько 60 відсотків від загальної маси цього небесного тіла.

Газовий гігант
Газовий гігант. Джерело: astrophotographylens.com

Дослідження планети TOI-837 b

Європейські астрономи провели фотометричні та спектроскопічні спостереження далекої гігантської екзопланети, відомої як TOI-837 b. У результаті вони виявили, що вона являє собою газовий гігант розміром із Сатурн і містить масивне ядро. Це кидає виклик сучасним теоріям формування ядра.

TOI-837 b була відкрита у 2020 році. Вона обертається навколо молодої (близько 35 млн років) карликової зорі спектрального типу F9/G0 у відкритому скупченні IC 2602 на відстані близько 465 світлових років. Рік на планеті становить лише 8,32 доби. Вона має радіус приблизно 0,77 юпітеріанського. Зоря TOI-837 за розміром приблизно дорівнює Сонцю, має масу приблизно 1,14 мас Сонця, а її ефективна температура становить майже 6000 К.

Команда астрономів на чолі з Оскаром Барраганом з Оксфордського університету (Велика Британія) вирішила провести фотометричні та спектроскопічні спостереження TOI-837 b з метою подальшої характеристики її властивостей і природи. Для цього вони використали супутник NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) та різні наземні прилади.

Надзвичайно масивне ядро

Спостереження показали, що TOI-837 b має радіус 0,817 юпітеріанського, а її маса становить приблизно 0,395 маси Юпітера, що дає густину на рівні 0,89 г/см3. Планета відокремлена від зорі на 0,088 а.о., а її рівноважна температура становить близько 1000 К.

Астрономи підкреслили, що отримані властивості TOI-837 b, головним чином її щільність, молодий вік і відстань до зорі, дозволяють припустити, що маса ядра становить приблизно 70 земних (0,22 маси Юпітера), що складає близько 60% від загальної маси планети.

Дослідники зазначають, що таке значне ядро у відносно молодому планетному тілі є викликом для сучасних моделей формування планет і акреції ядра, особливо через відносно низьку зоряну металічність.

Перспективи подальших астрономічних досліджень

«Наше дослідження системи TOI-837 та її загадкового супутника TOI-837 b відкриває молоду екзопланету розміром із Сатурн, яка кидає виклик традиційним очікуванням своїм несподіваним масивним ядром», — повідомляють автори статті.

Завдяки своїм унікальним характеристикам TOI-837 b має стати об’єктом для поглибленого вивчення атмосфери. Наприклад, вимірювання об’ємної частки металів в атмосфері планети може розкрити справжню природу її значного ядра. Такі дослідження можна провести за допомогою космічного телескопа James Webb (JWST).