Під формацією Медузи на Марсі знайшли великі поклади водяної криги

15 років тому космічний апарат Mars Express відкрив під формацією Медузи на Марсі великі поклади невідомого матеріалу. Нині науковці встановили, що це ніщо інше, як водяна крига, і це дуже важливо для майбутньої колонізації Червоної планети.

Формація Медуза приховує поклади криги
Формація Медуза приховує поклади криги. Джерело: Planetary Science Institute/Smithsonian Institution

Запаси водяної криги на Марсі

Науковці повернулися до вивчення однієї з найзагадковіших особливостей Марса, яку колись відкрив апарат Mars Express. Результати його досліджень свідчать про шари водяного льоду, що простягаються на кілька кілометрів під землею. Це — найбільші запаси води, коли-небудь знайденої в цій частині планети.

Понад 15 років тому Mars Express досліджував формацію Медузи, виявивши масивні відкладення на глибині до 2,5 км. З цих ранніх спостережень було незрозуміло, що це таке, але тепер нарешті пояснення знайдене.

«Ми знову дослідили формацію Медузи, використовуючи новіші дані з радара MARSIS, встановленого на Mars Express, і виявили, що поклади ще товщі, ніж ми думали: до 3,7 км завтовшки», — говорить Томас Воттерс зі Смітсонівського інституту (США), провідний автор наукового дослідження. «Захопливо, що радіолокаційні сигнали відповідають тому, що ми очікували побачити від шаруватого льоду, і схожі на спостереження, які ми бачимо від полярних шапок Марса, котрі, як ми знаємо, дуже багаті льодом».

Формація Медузи

Якщо лід, замкнений у формації Медузи, розтане, він покриє всю планету шаром води глибиною від 1,5 до 2,7 м. Це найбільша кількість води, коли-небудь знайдена в цій частині Марса, і її вистачило б, щоб заповнити Червоне море на Землі.

Цей регіон складається з кількох вивітрених форм, що мають сотні кілометрів у діаметрі й кілька кілометрів заввишки. Розташовані на межі між марсіанськими височинами й низинами, вони є одними з найбільших джерел пилу на Марсі.

Початкові спостереження з Mars Express показали, що MFF є відносно прозорим для радарів і має низьку щільність — обидві характеристики, які ми бачимо у крижаних відкладеннях. Однак вчені не заперечують, що ці особливості насправді є гігантськими скупченнями пилу, вулканічного попелу або осаду, що здіймаються вітром.

Натомість нові результати свідчать про шари пилу і льоду, що криються під захисним шаром сухого пилу або попелу завтовшки в кілька сотень метрів.

Майбутні дослідження та співпраця

Хоча зараз Марс здається посушливим світом, поверхня планети сповнена ознак того, що колись тут було багато води. Ми також виявили значні запаси криги на Марсі, такі як величезні полярні шапки, поховані льодовики ближче до екватора та приповерхневі поклади, що пронизують ґрунт Червоної планети.

Величезні запаси льоду поблизу екватора — такі, як ті, що, як підозрюють, ховаються під сухою поверхнею формації Медузи, — не могли утворитися в умовах сучасного клімату планети. Вони мали б сформуватися в попередню кліматичну епоху.

Обсяг і розташування цих крижаних покладів формації Медузи також роблять їх потенційно дуже цінними для наших майбутніх досліджень Марса. Місії на Червону планету повинні будуть приземлятися поблизу екватора, далеко від багатих льодом полярних шапок або високоширотних льодовиків. І вони потребуватимуть води як ресурсу — тому пошук криги в цьому регіоні є необхідним для людських місій на планеті.