Перетинки галактик свідчать про швидку еволюцію Всесвіту

Науковці вивчили перетинки галактик. Ці зоряні структури, ніби вісь глобуса, виходять із двох боків ядер деяких з них. Раніше вчені вважали, що для їхньої появи треба багато часу. Однак тепер виявилося, що вже у ранньому Всесвіті їх було дуже багато.

Перетинка в галактиці
Перетинка в галактиці. Джерело: www.ucl.ac.uk

Історія раннього Всесвіту

Згідно з новим дослідженням, ранні галактики Всесвіту були менш хаотичними і розвивалися набагато швидше, ніж вважалося досі. Міжнародна команда астрономів Даремського університету, що у Великій Британії, використала космічний телескоп James Webb для підтвердження присутності перетинок у структурі ранніх галактик.

Перетинки, або бари — це витягнуті смуги зір, що розташовані в дискових або спіральних галактиках, таких як наш Чумацький Шлях, поблизу від їхніх ядер. У процесі розвитку вони регулюють зореутворення, виштовхуючи газ у центральну частину галактики, і їхня присутність говорить вченим про те, що галактики вступили в сталу зрілу фазу.

Попередні дослідження, проведені за допомогою космічного телескопа Hubble, змогли виявити галактики, в яких сформувалися перетинки ще 8 чи 9 млрд років тому. Але завдяки підвищеній чутливості та діапазону довжин хвиль, які пропонує телескоп James Webb, дослідники змогли побачити явище, що відбувалося ще давніше в минулому. Це означає, що науковцям, можливо, доведеться переосмислити свої теорії про еволюцію зоряних систем на ранніх стадіях формування Всесвіту.

Перетинки у ранніх галактиках

Провідний автор дослідження Зої ле Конте, доктор філософії, дослідник Центру позагалактичної астрономії на фізичному факультеті Даремського університету, говорить: «Галактики в ранньому Всесвіті дозрівають набагато швидше, ніж ми думали. Це справжня несподіванка, тому що можна було б очікувати, що космос на цьому етапі буде дуже турбулентним, з великою кількістю зіткнень між галактиками й великою кількістю газу, який ще не перетворився на зорі».

Однак завдяки космічному телескопу James Webb вчені побачили багато з цих смуг набагато раніше в житті Всесвіту, а це означає, що галактики вже в той час перебували на більш усталеній стадії своєї еволюції, ніж вважалося досі.

Дослідники використали телескоп James Webb для пошуку перетинок у галактиках, якими вони могли б бути від 8 до 11,5 млрд років тому. Вік самого Всесвіту становить 13,7 млрд років. З 368 досліджених дискових систем майже 20% мали перетинки. Це вдвічі більше, ніж спостерігав Hubble.

Подальші дослідження галактик

Разом із тим, коли дослідники зазирнули далі в минуле, вони змогли побачити все менше і менше галактик, що утворюють бари.

Вчені кажуть, що це може бути пов’язано з тим, що зоряні системи на ще більш ранній стадії розвитку Всесвіту могли бути не так добре сформовані. Наразі також немає можливості побачити коротші зоряні перетинки, які важче помітити, навіть зі збільшеною потужністю, яку забезпечує телескоп James Webb.

Тепер науковці хочуть дослідити ще більше галактик у ранньому Всесвіті, щоб побачити, чи вони також сформували перетинки. Вчені сподіваються зазирнути ще далі в минуле — на 12,2 млрд років — і подивитися на зростання барів з часом і на механізми, які стоять за цим зростанням.