Новонароджені зорі «чхають» газом і пилом

Учені встановили, що новонароджені зорі виштовхують назовні величезні маси газу та пилу, або, як вони висловилися, «чхають». У такий спосіб вони позбавляються сильних магнітних потоків, присутніх у хмарах, із яких вони утворюються.

Новонароджені зорі «чхають» пилом та газом
Новонароджені зорі «чхають» пилом і газом. Джерело: phys.org

Загадка молодих світил

Дослідники з Університету Кюсю в Японії розгадали одну з загадок, пов’язаних із новонародженими зорями. Масив радіоантен ALMA дозволив їм побачити, що нещодавно утворені світила викидають у простір величезну кількість газу та пилу під час процесу, описаного як «чхання».

Усі зорі, включно з нашим Сонцем, народжуються в так званих зоряних колисках. Це відносно холодні газово-пилові хмари, що простягаються на багато світлових років. Поступово в них виникають згущення, які згодом дають початок новим світилам.

Новонароджені зорі оточені протопланетними дисками, що складаються з газу та пилу. При цьому всі вищезгадані структури пронизані потужними магнітними потоками. Зрештою, вони повинні були би разом із газом стати частиною молодих світил, однак спостереження свідчать, що жодне з них не має магнітних полів, які мали б спостерігатися в цьому випадку.

Як «чхають» новонароджені зорі

Традиційний погляд на те, куди зникають магнітні поля після формування зір, полягає в тому, що вони поступово слабшають у процесі формування світила. Однак нове дослідження дає змогу поглянути на це питання по-новому.

Астрономи спрямували антени радіотелескопа ALMA на газово-пилову хмару MC 27. Вона розташована на відстані 450 світлових років і давно відома як місце народження нових зір. Спостерігаючи за молодими світилами в ній, учені побачили структури, схожі на шипи. Вони мали довжину в кілька астрономічних одиниць, а їхні вістря були спрямовані від зорі.

Дослідники вважають, що мають справу з викидами газу та пилу. За їхніми словами, новонароджені зорі ніби чхають і в такий спосіб позбуваються зайвих магнітних полів. Відбувається це завдяки явищу, відомому як «нестабільність взаємообміну», внаслідок якого газ із потужним зарядом викидається з протопланетного диска.

При цьому цікаво, що серед шипів є як ті, що знаходяться зовсім поруч із газово-пиловим диском зорі, так і ті, що вже встигли від нього відлетіти. Це означає, що «чхання» у молодих зір відбувається неодноразово і триває певний тривалий період їхньої історії.

Комети врізалися в Уран і Нептун щогодини впродовж мільйона років