Новий рік на орбіті: як астронавти відзначають свята

У той час як ви читаєте ці рядки, у космосі перебувають десять осіб — семеро на борту МКС і ще троє на борту китайської станції «Тяньгун». Усім їм сьогодні доведеться зустріти Новий рік на орбіті. Але чи будуть підкорювачі космосу його святкувати? І як саме це буде відбуватися?

Різдво на шляху до Місяця

Перші космічні польоти тривали недовго. Тож їх, зрозуміло, намагалися планувати таким чином, щоб вони не потрапляли на святкові дати. Першим Різдво в космосі зустрів екіпаж місії Apollo 8. Це сталося 25 грудня 1968 року. У той час космічний корабель перебував на орбіті навколо Місяця.

Діти на Землі дивляться різдвяну трансляцію з борту корабля Apollo 8 (1968 рік). Джерело: Bruce Dale/National Geographic/Getty Images

Відомо, що сім’ї деяких астронавтів були не надто раді тому, що їхнім рідним доведеться провести Різдво не вдома. Але через невблаганні вимоги орбітальної механіки, а також побоювання, що СРСР може знову випередити США, NASA довелося запустити Apollo 8 напередодні свята.

Екіпаж відсвяткував Різдво, прочитавши обраний ним уривок книги Буття в телетрансляції на Землю. А під час одного з сеансів зв’язку астронавт Джеймс Лоуелл пожартував, що побачив Санта-Клауса.

Перший Новий рік у космосі

Першими в історії людьми, які відсвяткували Різдво та Новий рік у космосі, стали три члени екіпажу орбітальної станції Skylab. Це сталося 1973 року. Напередодні свят астронавти спорудили саморобну ялинку із залишків харчових контейнерів, використавши для прикрас кольорові деколі та додатково прикрасивши її картонною вирізкою у формі комети.

Різдвяна «ялинка», яку поставив екіпаж станції Skylab 1973 року. Джерело: NASA

Утім, попри свята, астронавти також не забували й про свою роботу. 25 грудня 1973 року двом членам екіпажу Skylab довелося здійснити семигодинний вихід у відкритий космос. Повернувшись на станцію, вони скуштували різдвяну вечерю і десерт із фруктових пирогів, поспілкувалися з сім’ями та відкрили подарунки.

Першими радянськими космонавтами, які зустріли Новий рік на орбіті, стали члени екіпажу станції «Салют-6» 1978 року. Вони відзначили свято тостом під час сеансу зв’язку з ЦУП. Що саме випили космонавти, так і залишилося таємницею.

Свята на МКС

З 2000 року на борту МКС постійно перебувають люди, тож святкування Різдва та Нового року в космосі стало регулярною традицією. До свят астронавти прикрашають станцію та маленьку штучну ялинку. Зазвичай, для цього використовуються звичайні пластикові іграшки та мішура. Однак часом підкорювачі космосу демонструють креативність і використовують для цього підручні предмети на кшталт гайок і викруток.

Святкування Нового року на МКС у 2011 році. Джерело: NASA

Головним святом на борту МКС є Різдво. Астронавти влаштовують традиційну святкову вечерю (зрозуміло, без шампанського), пригощають один одного, обмінюються сувенірами, а також вітають — як своїх рідних, так і всіх жителів Землі. Також екіпажі МКС часто люблять причепуритися до свята. Найчастіше вони надягають червоні ковпаки Санти.

Що стосується Нового року, то в теорії його можна відсвяткувати 16 разів — адже саме стільки витків станція робить навколо Землі за добу. Але зазвичай екіпаж МКС відзначає його за своїм місцевим земним часом. Підкорювачі космосу обмінюються подарунками та вітають своїх близьких і друзів.

Ялинка на МКС. Джерело: NASA

Але, як і завжди, на першому місці завжди залишається робота. Якщо на станції виникає якась несправність, святкування доводиться відкласти на період її усунення. За час експлуатації МКС уже було кілька випадків, коли астронавти займалися ремонтом або виходили у відкритий космос на свята.

Китайський Новий рік

Віднедавна МКС перестала бути єдиною орбітальною станцією з постійним екіпажем. Тепер люди постійно перебувають і на борту китайської станції «Тяньгун». Як і їхні колеги, тайконавти теж відзначають Новий рік. Тільки вони роблять це за місячним календарем.

Тайконавти святкують Новий рік на борту станції «Тяньгун». Джерело: CNSA

Перше святкування китайського Нового року на борту станції «Тяньгун» відбулося 2022 року. Тайконавти прикрасили станцію традиційними китайськими паперовими вирізками, віршами про свято весни та червоними ліхтариками. Після цього під час телевізійної трансляції вони привітали своїх співвітчизників і побажали їм усього найкращого.