Невагомість впливає на експресію 91 відсотка генів у людському організмі

Вчені дослідили, як невагомість впливає на експресію генів у людському організмі. Цей процес визначає самопочуття, а також утворення різноманітних білків та гормонів у наших тілах. Щоправда, дослідження проводилося на Землі, тому на його результати не варто покладатися в космосі.

Що відбувається з астронавтами на орбіті?
Що відбувається з астронавтами на орбіті? Джерело: interestingengineering.com

Експресія генів та невагомість

Експресія генів — це явище їхнього зчитування з ДНК та синтезу на основі отриманої інформації тих білків, які ці ділянки молекули кодують. Вона відбувається в організмі людини постійно, але протягом доби різні процеси відбуваються з різною швидкістю і це впливає на те, як ми поводимося.

Нещодавно вчені з Університету Суррею в Англії вирішили перевірити, як тривале перебування у невагомості впливає на експресію генів. Те, що космічні умови призводять до сильних змін у людському організмі, було відомо давно. Проте як саме вони впливають на біохімічні основи добового циклу, стало відомо тільки зараз.

Що зробили дослідники?

Автори називають своє дослідження революційним. Хоча насправді проводилося воно зовсім не в космосі й навіть не на астронавтах. Експеримент проходив на Землі. 20 добровольців цілодобово перебували в ліжку. Кут нахилу їхньої голови до поверхні Землі постійно складав 6°.

Усе це було зроблено для імітації невагомості. Вчені весь час спостерігали за рівнем експресії генів і за станом здоров’я піддослідних. Експеримент тривав 90 діб. Спочатку два тижні вони перебували у звичайних умовах, аби визначити, які процеси в їхньому організмі нормальні.

Потім була 60-денна друга фаза, в якій досліджувані, власне, постійно лежали. Завершували все це дві доби відновлення, щоб подивитися, чи врегулюються процеси.

Спірні результати експерименту

Загалом дослідження показало, що під час перебування у невагомості в людському організмі змінюється 91 відсоток добових ритмів експресії генів. Це не означає, що організм починає руйнуватися, але свідчить, що вплив на нього справді великий. При цьому 76 відсотків змін лишалися навіть після 10 діб відновлення.

Загалом із дослідження можна зробити висновок про те, що переселення людей у космос буде супроводжуватися великими проблемами. Проте цілком можливо, що це не так. Бо, по суті, в експерименті імітувалася не стільки невагомість, скільки малорухливість. Те, що вона сильно і негативно впливає на добові ритми, було відомо вже давно. Тож у космосі може бути все інакше.

За матеріалами interestingengineering.com